بررسی مطالعات مرتبط با دیسمنوره اولیه در بعد ابزار سنجش درد قاعدگی

چکیده:
مقدمه
دیسمنوره اولیه از شایع ترین شکایات زنان است. بررسی بیمار و درمان موفق وی نیازمند سنجش میزان درد است. با توجه به شیوع بالا و متفاوت دیسمنوره اولیه در مطالعات و شناخت مقبول ترین ابزارهای بررسی درد دیسمنوره و به بحث گذاشتن مزایا و معایب این ابزارها، مطالعه حاضر با هدف بررسی مطالعات مرتبط با دیسمنوره در بعد ابزار سنجش درد قاعدگی انجام شد.
روش کار
این مطالعه مروری با هدف بررسی مطالعات مرتبط با دیسمنوره در بعد ابزار سنجش درد قاعدگیانجام شد.بدین منظور پایگاه های اطلاعاتی Pubmed Medline، Embase، Cochran و Google Scholar جهت یافتن منابع مرتبط در فاصله سال های 2003 تا 2013 و با کلید واژه هایی نظیر dysmenorrhea، scale و... جستجو شدند. محتوای مقالات با دقت و به تکرار مطالعه شد و با تمرکز بر ابزار بررسی درد از بعد کیفی و کمی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
در جستجوی به عمل آمده در مجموع تعداد 259 مقاله به دست آمد. از این تعداد 248 مقاله از ابزارهای ذهنی و 11 مقاله از ابزارهای عینی دیسمنوره استفاده کردند. پرکاربردترین ابزارهای ذهنی VASو معیار چندبعدی گفتاری دیسمنوره و پرکاربردترین ابزار عینی دیسمنوره بررسی سطح پروستاگلاندین ها بود. به طور کلی از 28 ابزار متفاوت برای بررسی درد دیسمنوره استفاده شده بود. در مقالات فارسی 9 ابزار به کار برده شده بود. به علاوه 199 مقاله (6/78%) از یک ابزار، 48 مقاله (18%) از دو ابزار، 10 مقاله (8/2%) از سه ابزار و 2 مقاله (4/0%) از چهار ابزار هم زمان استفاده کرده بودند.
نتیجه گیری
به طور کلی ابزارهای متنوع و زیادی برای ارزیابی درد قاعدگی اولیه در دسترس هستند، ولی هنوز یک استاندارد طلایی وجود ندارد. اما VAS و معیار چندبعدی گفتاری دیسمنوره نسبت به بقیه ابزارها بیشتر استفاده می شوند. لازم است ابزار مناسب با توجه به هدف پژوهشگر از تحقیق، هزینه انجام مطالعه، مشخصات جامعه مورد بررسی و ویژگی های ابزار انتخاب شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
17 تا 27
لینک کوتاه:
magiran.com/p1534986 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!