بررسی اثر برخی موتاسیون ژنی در بیماری اندومتریوز با روش های داده کاوی

چکیده:
زمینه وهدف
اندومتریوز یکی از بیماری های شایع در زنان ایرانی است که منجر به ناباروری و کم باروری در آن ها می شود، بنابراین شناسایی علل ژنتیکی بیماری در زنان می تواند به درمان آن کمک کند. با توجه به اینکه توارث ژنتیکی به عنوان یکی از عوامل مهم خطرساز بیماری اندومتریوز می باشد لزوم تشخیص درست و زود هنگام این بیماری با توجه به عوارضی که در پی دارد دو چندان می شود. از این رو مطالعه ی حاضر جهت تعیین اثر برخی از موتاسیون های ژنی در بیماری اندومتریوز با روش های داده کاو ی انجام گردید.
روش بررسی
در این پژوهش اثر 9 ژن دخیل در بیماری اندومتریوز بر روی افراد مبتلا به اندومتریوز و افراد سالم (جمعا 260 نمونه) بررسی شد. داده های مورد استفاده در این پژوهش، از مرکز درمان فوق تخصصی ناباروری پژوهشگاه فن آوری های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی ابن سینا دریافت شد. مراحل اجرای پژوهش مبتنی بر فرایند استاندارد کریسپ در داده کاوی بود. مدل سازی به کمک چهار الگوریتم داده کاوی و در نرم افزارWeka 7/3 )University of Waikato، New Zealand( پیاده سازی شد.
یافته ها
با مقایسه ی چهار الگوریتم، مشاهده شد که مدلK-Star بالاترین میزان دقت را دارا می باشد و فیلتر اعمال شده بر روی ویژگی ها سبب کاهش درصد مدل ها شد ولی بر روی مدل MLP تاثیر مثبتی داشت. همچنین پایین ترین درصد مربوط به روش Naïve Bayes بود.
نتیجه گیری
مدلK-Star بدون اعمال هیچگونه فیلتر با نتیجه ای برابر 61/99 بالاترین میزان دقت را در تشخیص زود هنگام بیماری اندومتریوز دارا می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
97 تا 106
لینک کوتاه:
magiran.com/p1535252 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!