ارتباط بین غلظت هموگلوبین و مورتالیتی در بیماران ترومای مغزی بستری در بخش مراقبت های ویژه

چکیده:
زمینه و هدف
آسیب تروماتیک مغز یکی از علل مهم مورتالیتی و موربیدیتی درکل جهان و دومین علت مرگ در ایران می باشد. حدود نیمی از این بیماران هموگلوبین کمتر از 9 گرم بر دسی لیتر در هفته ی اول پذیرش دارند. با توجه به آسیب ثانویه ی بافت مغز ناشی از آنمی و با در نظر گرفتن عوارض انتقال خون بر آن شدیم تا ارتباط بین غلظت هموگلوبین و مورتالیتی را در بیماران ترومای مغزی بررسی کنیم.
روش بررسی
یک مطالعه کوهورت رتروسپکتیو روی بیماران آسیب تروماتیک مغزی انجام شد. اطلاعات دموگرافیک، پیامدهای فیزیولوژیک و بالینی و هموگلوبین، روزانه از پرونده های بیماران استخراج گردید. از 168 بیمار با آسیب تروماتیک مغزی بر اساس معیارهای ورود و خروج، 117 بیمار وارد مطالعه شدند. بیماران بر اساس غلظت میانگین هموگلوبین 7 روزه به 4 گروه تقسیم گردیدند. جهت مدل سازی ارتباط بین غلظت میانگین هموگلوبین 7 روزه و مورتالیتی بیمارستانی از رگرسیون لجستیک استفاده شد.
یافته ها
104نفر از بیماران مرد بودند. بین میانگین سنی، جنس و تعداد روزهای اتصال به ونتیلاتور بین گروه ها اختلاف آماری معناداری وجود نداشت. در بین چهار گروه، میزان مورتالیتی، تعداد واحدهای خون دریافتی و تعداد روزهای بستری اختلاف آماری معنادار بود. آنالیز چند متغیری داده ها نشان داد که متوسط غلظت هموگلوبین زیر 9 گرم بر دسی لیتر در ارتباط مستقل با افزایش مورتالیتی بیمارستانی است.
نتیجه گیری
غلظت میانگین هموگلوبین 7 روزه ی زیر 9 گرم بر دسی لیتر بیماران با آسیب تروماتیک مغزی در ارتباط مستقل با افزایش مورتالیتی بیمارستانی است.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 8
لینک کوتاه:
magiran.com/p1535261 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!