ایمنی، اثربخشی و هزینه اثربخشی فناوری تصویربرداری داخل عروقی در مقایسه با آنژیوگرافی در مداخلات عروق کرونر: ارزیابی سریع فناوری سلامت

پیام:
چکیده:
مقدمه
تصویر برداری داخل عروقی ابزاری جهت تشخیص تنگی عروق کرونر قلب است که بعنوان مکمل آنژیوگرافی، نقش مهمی را در تعیین میزان گرفتگی رگ و پاتولوژی پلاک ایفا می نماید.
روش
مطالعات نوع دوم از طریق پایگاه های کاکرین، پاپمد و مرکز انتشارات و مرور دانشگاه یورک بدون محدودیت زمانی، مورد جستجو قرار گرفتند. جستجو توسط دو نفر مستقل و با استفاده از کلیدواژه هایی مانند انژیوگرافی و تصویربرداری داخل عروقی انجام شد. مطالعاتی که فناوری سونوگرافی داخل عروقی را با آنژیوگرافی مقایسه می کرد، بررسی گردید و نتایج مطالعات یافت شده تجزیه وتحلیل شد.
یافته ها
برمبنای گزارشات مطالعه شده درمطالعاتی که میزان خونرسانی مجدد به بافت هدف (تی ال آر) را پس از یک سال پیگیری گزارش کردند تفاوت آماری معنی داری بین گروه با تصویربرداری داخل عروقی و گروه آنژیوگرافی مشاهده شد. به نظر می رسد میزان خونرسانی مجدد به بافت با تصویربرداری داخل عروقی کمتر بوده است (P=0/2). از لحاظ هزینه اثربخشی به ازای هر تی ال آر پیشگیری شده کالی بدست آمده 48/. بود، که نشان دهنده 54 هزار دلار صرفه جویی به ازای هر کالی است.
نتیجه گیری
اگرچه سونوگرافی داخل عروقی قادراست به طور دقیق تر و با احتمال بیشتر، آسیب های درون عروق کرونر و محیط رگ را به تصویر بکشد و به پزشک در انتخاب درمان مناسب تر کمک نماید ولی به دلیل هزینه بالای تصویربرداری داخل عروقی در حال حاضر آنژیوگرافی گزینه انتخابی پزشکان و بیماران در انجام مداخلات کرونری است.
زبان:
فارسی
صفحات:
59 تا 66
لینک کوتاه:
magiran.com/p1538309 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!