تاثیر روش مراقبه اسلامی بر خود مراقبتی تغذیه، شاخص های تن سنجی و فشار خون بیماران دیابتی

چکیده:
سابقه و هدف
دیابت شایع ترین بیماری متابولیک و شبکه ای از عوامل خطرزای محیطی و ژنتیک است. اساس پیشگیری و کنترل دیابت بر خود مراقبتی و آموزش بیماران استوار است. روش مراقبه اسلامی از روش های متداول و موفق اصلاح رفتار در اخلاق و عرفان اسلامی می باشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر روش مراقبه اسلامی بر خود مراقبتی تغذیه، شاخص های تن سنجی و فشارخون بیماران دیابتی انجام شد.
مواد و روش ها
در یک کارآزمایی بالینی، 110 بیمار میانسال دیابتی نوع دو، به طور تصادفی به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم شدند. رفتارهای خود مراقبتی تغذیه به وسیله پرسشنامه تعیین گردید. وزن، قد و فشار خون بیماران اندازه گیری شد. در هر دو گروه آزمون و کنترل، آموزش های یکسان با محوریت تغذیه بیماران دیابتی ارائه گردید. درگروه مداخله، آموزه های اسلامی و روش مراقبه تغذیه با هدف جلب رضایت خداوند، آموزش داده شد. متغیرهای پژوهش دو ماه بعد در 98 بیمار، دوباره اندازه گیری شدند. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 22، و آزمون های tمستقل و زوجی، کای اسکوار، دقیق فیشر و کوواریانس صورت گرفت.
یافته ها
پس از تعدیل اثر متغیرهای مخدوش گر، افزایش معنی دار خود مراقبتی تغذیه (002/0>p) و کاهش معنی دار وزن (05/0>p) بیماران گروه آزمون در مقایسه با گروه کنترل دیده شد. نتایج پژوهش بیانگر بهبود معنی دار اغلب شاخص ها در هر یک از گروه های آزمون و کنترل در مرحله پس از مداخله بود (001/0>p).
استنتاج: روش مراقبه اسلامی در ارتقای رفتارهای خود مراقبتی تغذیه و اصلاح شاخص وزن کارآیی داشت. به کارگیری این روش در کنترل بیماری های مزمن متاثر از عوامل رفتاری، توصیه می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
36 تا 53
لینک کوتاه:
magiran.com/p1538824 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!