ارزیابی سطح آلودگی به جیوه در کپسول های روغن ماهی امگا- 3 استحصالی از ماهی های راسته کوسه و تن عرضه شده در شهر تهران به روش ولتامتری چرخه ای

چکیده:
روغن ماهی سرشار از اسیدهای چرب مفید است. امروزه استفاده از روغن ماهی امگا- 3 به دلیل اثرات مفید آن بر سلامت انسان مصرف بیشتری پیدا کرده است. امروزه به دلیل فعالیت های صنعتی، انتشار جیوه و ترکیبات آن به محیط زیاد شده و به دلیل خطر برای سلامت انسان نگرانی هایی در مورد بروز آلودگی جیوه در روغن ماهی وجود دارد. هدف اصلی این تحقیق ارزیابی سطح آلودگی کپسول های روغن ماهی امگا- 3 به جیوه در سطح عرضه در شهر تهران به روش ولتامتری چرخه ای است. بدین منظور 14 نمونه تجاری روغن ماهی از سطح شهر تهران جمع آوری و به آزمایشگاه منتقل شد. در این تحقیق از روش آماده سازی هضم میکروویو و آنالیز ولتامتری چرخه ای برای تعیین مقدار جیوه استفاده گردید. فرآیند هضم در فشار ثابت 50 بار و شیب دمایی 145 تا 200 درجه سانتی گراد طی چهار مرحله انجام شد. نتایج این بررسی نشان داد که غلظت جیوه در 14 نمونه روغن ماهی مورد بررسی در دامنه 11/03 تا 107/11 نانوگرم بر میلی لیتر بوده است( Pاز راسته کوسه ماهی و ماهی تن که مستعد تجمع جیوه هستند می تواند سلامت مصرف کننده را دچار مخاطره جدی کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
785 تا 792
لینک کوتاه:
magiran.com/p1540845 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!