بررسی همبستگی میان MDA-LDL اکسید شده و آنتی بادی های بر علیه LDL اکسید شده با بیماری ایسکمی قلبی در زنان یائسه: یک مطالعه ی جمعیتی

چکیده:
زمینه
به همبستگی میان ذرات LDL اکسید شده با بیماری های قلبی – عروقی در مطالعات گوناگون اشاره شده است ولی مطالعات پیرامون نقش LDL اکسید شده در بیماری های قلبی- عروقی در زمان یائسگی بسیار محدود می باشد. هدف مطالعه ی کنونی یافت رابطه میان سطوح سرمی MDA-LDL اکسید شده و آنتی بادی بر علیه LDL اکسید شده با بیماری ایسکمی قلبی و یا سکته ی قلبی در زنان یائسه می باشد.
مواد و روش ها
تعداد 378 زن یائسه که به صورت تصادفی از سطح جمعیت بندر بوشهر انتخاب شده بودند مورد مطالعه قرار گرفتند. سطوح سرمی MDA-LDL اکسید شده و آنتی بادی های بر علیه LDL اکسید شده به روش الیزا اندازه گیری شدند. نوار قلب براساس شاخص های کدگذاری مینوسوتا (Minnesota) کدگذاری گردید. عوامل خطرساز قلبی عروقی بر اساس شاخص های برنامه ملی آموزشی کلسترول NCEP ATPIII تعریف شدند.
یافته ها
تفاوت معنی دار میان سطح LDL اکسید شده در گروه با LDL کلسترول بالا و کلسترول تام بالا در مقابل زنان با LDL کلسترول پایین و کلسترول تام پایین بدست آمد (05/0>P). اما تفاوت معناداری میان دیگر گروه های عوامل خطرساز بر اساس MDA-LDL اکسیده و آنتی بادی های بر علیه LDL اکسیده بدست نیامد. هر چند که همبستگی معنی داری میان MDA-LDL اکسید شده و آنتی بادی LDL اکسید شده با نوار قلب با شواهد ایسکمی قلبی بدست نیامد ولی همبستگی معنی داری میان سکته ی قلبی با MDA-LDL اکسید شده با تعدیل سن، شاخص توده بدنی، مصرف دخانیات و سطح سرمی کلسترول تام در آنالیز رگرسیون لجستیک بدست آمد (8/7-24/1CI= و 11/3:OR و 016/0P=).
نتیجه گیری
هر چند که سطوح LDL اکسید شده و آنتی بادی های بر علیه آن با بیماری ایسکمی قلبی در زنان یائسه ارتباطی را نشان ندادند ولی وجود همبستگی میان سکته ی قلبی با سطوح در گردش LDL اکسید شده در زنان یائسه ممکن است به نقش پاتوژنسیس احتمالی LDL اکسید شده با بی ثباتی پلاک های آترواسکلروتیک اشاره داشته باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
306 تا 319
لینک کوتاه:
magiran.com/p1540997 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!