مقایسه آگاهی و نگرش پرستاران و دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهر کرمان از توانایی خود نسبت به حمایت از حقوق بیمار

پیام:
چکیده:
مقدمه
با توجه به اهمیت روزافزون توجه به حقوق بیمار و نقش حمایتی پرستاران، به نظر می آید درک صحیح پرستاران و دانشجویان پرستاری نسبت به نقش حمایتی خود، می تواند برآورده کننده بخشی ازحقوق بیماران گردد. هدف از این مطالعه مقایسه آگاهی و نگرش پرستاران و دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهر کرمان از توانایی شان نسبت به حمایت از حقوق بیمار می باشد.
روش
پژوهش حاضر یک پژوهش توصیفی مقطعی از نوع مقایسه ای بوده که در سال 1391 بر روی 330 پرستار و 110 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان انجام شد. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه آگاهی و نگرش پرستاران و دانشجویان از توانایی شان نسبت به حمایت از حقوق بیماران استفاده گردید. روایی و پایایی ابزار در این مطالعه تایید شد. داده ها با سطح معنی داری (P0/005) با آزمون آماری مجذور کای و تی مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
در این مطالعه 346 پرستار (76/4 درصد) و 107 دانشجوی پرستاری (23/6 درصد) مورد مطالعه قرار گرفتند. دو گروه مورد مطالعه با هم از لحاظ آگاهی حمایت از حقوق بیمار تفاوت معنی داری نداشتند و هر دو گروه از نگرش تقریبا بالایی برخودار بودند که در زیرگروه شایستگی و کفایت اختلاف معنی دار وجود داشت (p=0/02
نتیجه گیری
نتایج پژوهش حاضر نشان داد که اکثر پرستاران و دانشجویان پرستاری از وجود دستورالعمل در مورد حمایت از حقوق بیمار در بیمارستان اطلاع داشتند این در حالی بود که هر دو گروه آشنایی نسبی با این دستورالعمل دارند. در مورد نگرش در بعد کفایت و شایستگی پرستاران نسبت به دانشجویان پرستاری مثبت تری داشتند، پیشنهاد می شود برنامه ریزان آموزشی در تدوین برنامه های درسی تمهیداتی را جهت افزایش شایستگی دانشجویان برای نقش حمایتی از بیمار به عمل بیاورند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
103
لینک کوتاه:
magiran.com/p1542184 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!