بررسی مقایسه کارایی الکل سنج تنفسی با روش کروماتوگرافی گازی بر روی متهمین شرب خمر

چکیده:
هدف
بررسی میزان همبستگی غلظت اتانول موجود در هوای تنفسی که به وسیله دستگاه الکل سنج تنفسی و نیز اتانول موجود در خون که به وسیله دستگاه کروماتوگرافی گازی اندازه گیری شده است. بر روی افرادی که سابقه مصرف الکل را به صورت تفننی یا به صورت اعتیاد به الکل داشته اند، بیان شده است.
روش بررسی
این مطالعه از نوع توصیفی، تحلیلی و مقطعی است به این ترتیب که افرادی که از اردیبهشت 1389 تا شهریور 1391 مشکوک به مصرف الکل بوده اند، به آزمایشگاه معرفی، و وارد مطالعه شدند. بدین ترتیب بعد از نمونه گیری و آزمایش، نتایج به دست آمده از دستگاه گاز کروماتوگرافی و الکل سنج تنفسی، به نرم افزارSPSSداده شده و سپس با در نظر گرفتن سطح معناداری .0.05 < P غلظت اتانول در هر دو روش با استفاده از روش های test- T و ANOVA با یکدیگر مقایسه و میزان همبستگی آنها مورد ارزیابی قرار گرفته است به طور همزمان و براساس داده های خام مندرج در پرسشنامه، اطلاعات حاصل از پرونده و عوامل زمینه ای تاثیر اعتیاد الکل بررسی شد.
یافته ها
از مجموع 100 نفری که اتانول مصرف کرده بودند، غلظت اتانول حدود(12 ± 6)ساعت پس از مصرف با دو روش کروماتوگرافی گازی و الکل سنج تنفسی مقایسه صورت گرفت اگر چه به طور کلی با در نظر گرفتن سطح معنی دار0.05 > P همبستگی بسیار خوبی 0 .889 بین نتایج حاصل از مقایسه بین دو روش آنالیز، در افرادی که به صورت تفننی الکل مصرف می کردند وجود داشت، لیکن در مقایسه غلظت اتانول در افرادی که سابقه اعتیاد الکل داشتند اختلاف معنی داری یافت شد 05 .0> P
نتیجه گیری
به نظر می رسد اعتیاد الکل قادر است توجیه کننده اختلاف معنی دار مقایسه اتانول در دو روش کروماتوگرافی گازی و الکل سنج تنفسی باشد. بدین منظور توصیه می شود برای افراد معتاد به الکل علاوه برآزمایش هوای تنفسی، نمونه خون جداگانه تا تفسیر صحیحی از میزان غلظت اتانول داشته باشیم.
زبان:
فارسی
صفحات:
170 تا 177
لینک کوتاه:
magiran.com/p1543028 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!