تاثیر آموزش تکاوری بر روحیه نظامی فراگیران یک واحد نظامی

چکیده:
مقدمه
تحقیق حاضر به منظور بررسی تاثیر آموزش تکاوری بر روحیه نظامی فراگیران دوره تکاوری یک واحد نظامی صورت گرفته است.
روش
به همین منظور پرسشنامه روحیه نظامی قبل از شروع آموزش تکاوری به فراگیران داده شد و پس از پایان آموزش تکاوری نیز روحیه نظامی آنان اندازه گیری گردید. پایایی پرسشنامه روحیه نظامی در تحقیق حاضر823/0 به دست آمده است. داده ها در دو سطح توصیفی و استنباطی (شامل تحلیل واریانس و آزمون t ) با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شده اند.
نتایج
نتایج تحقیق نشان داد که به طور کلی آموزش تکاوری، روحیه نظامی فراگیران رسته تکاوری را در پس آزمون افزایش داده ولی این افزایش در سطح 05/0p< معنی دار نمی باشد. اما پس از آموزش تکاوری بعد حمایت رهبری، انسجام اجتماعی، گروه کاری روحیه نظامی فراگیران رسته تکاوری در سطح05/0p< افزایش پیدا کرده است. بعد مقبولیت، سبک رهبری، روابط رهبر– پیرو، مهارت رهبری، رضایت سازمانی، هویت سازمانی، علاقه سازمانی، تعهد سازمانی، خودکارآمدی، سازگاری، شجاعت، مهارت مقابله ای و اثر بخشی پس از آموزش افزایش پیدا کرده است. این افزایش در سطح 05/0p< معنادار نبود.
بحث:تحقیق حاضر نشان داد که 8/69 درصد شرکت کنندگان در پیش آزمون دارای روحیه پایین و 2/30 درصد دارای روحیه بالا بوده اند در حالی که این درصدها در پس آزمون تغییر کرده است. در پس آزمون 2/34 درصد دارای روحیه پایین و 8/65 درصد دارای روحیه بالا بوده اند که حاکی از آن است که آموزش رسته تکاوری روحیه نظامی شرکت کنندگان در دوره تکاوری را افزایش داده است. نتایج تحقیق نشان داد که درصد روحیه نظامی بالا در پس آزمون در مقایسه با پیش آزمون بیش از دو برابر افزایش پیدا کرده است همچنین موارد روحیه خیلی پایین و پایین نیز بکلی از بین رفته است. گرچه نتایج مربوط به فرضیه اصلی تحقیق نشان داد که روحیه نظامی فراگیران رسته تکاوری در پس آزمون افزایش پیدا کرده است ولی این افزایش معنی دار نمی باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
33 تا 47
لینک کوتاه:
magiran.com/p1544085 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!