بررسی رابطه ساختار سازمانی و مدیریت دانش (مورد مطالعه: فرماندهی انتظامی کردستان)

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
امروزه دانش، به منزله منبعی ارزشمند و راهبردی و نیز یک دارایی مطرح است و ارائه خدمات انتظامی با کیفیت مناسب بدون مدیریت و استفاده صحیح از این منبع ارزشمند، امری سخت و بعضا ناممکن است. ازسوی دیگر، پرداختن به مدیریت دانش بدون ساختار مناسب و حمایتی امکان پذیر نیست. سازمان ها باید ساختارهایی را بپذیرند که به آنها اجازه دهد تا حد امکان دانش بیشتری را خلق و انتقال دهند؛ در این راستا پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه میان ساختار سازمانی و ابعاد مدیریت دانش در نیروی انتظامی استان کردستان انجام شده است.
روش شناسی: روش پژوهش از لحاظ اهداف کاربردی و با شیوه توصیفی- همبستگی و جامعه آماری این تحقیق فرماندهی انتظامی استان کردستان است. ابزار گردآوری داده ها در این تحقیق پرسش نامه است که به این منظور از پرسش نامه استاندارد ساختار سازمانی استیفن رابینز و پرسش نامه محقق ساخته مدیریت دانش استفاده شده است. به منظور تجزیه وتحلیل داده ها از روش های آماری توصیفی و استنباطی مانند ضریب همبستگی اسپیرمن و ضریب رگرسیون گام به گام استفاده شده است.
یافته ها
بر اساس یافته های تحقیق، رابطه معناداری میان ساختار سازمانی و مدیریت دانش در سطح 05/0 وجود دارد. بر اساس نتایج به دست آمده از تحلیل همبستگی، میان ابعاد ساختار سازمانی (پیچیدگی سازمانی، رسمیت سازمانی و تمرکز سازمانی) و ابعاد مدیریت دانش (کسب دانش، ثبت دانش، انتقال دانش، خلق دانش و به کارگیری دانش) رابطه معناداری وجود دارد.
نتیجه گیری
با توجه به وجود رابطه معنادار بین ساختار سازمانی و مدیریت دانش، داشتن ساختار سازمانی مناسب برای استقرار موفق مدیریت دانش در یگان های انتظامی ضروری است.
زبان:
فارسی
صفحات:
147 تا 170
لینک کوتاه:
magiran.com/p1544334 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!