بررسی ساختار زنجیر عصبی و ویژگی های یاخته های عصبی-ترشحی مغز در حشرات کامل کرم شب تاب، Luciola gorhami (Coleoptera: Lampyridae)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
ساختار زنجیر عصبی و ویژگی های یاخته های عصبی-ترشحی مغز با دو روش رنگ آمیزی در جای خود و رنگ آمیزی برش های میکروسکوپی در حشرات کامل کرم شب تاب،Luciola gorhami ، بررسی گردید. زنجیر عصبی ساختار ابتدایی دارد و شامل مغز، گره زیرمری، سه گره قفسه سینه ای و هفت گره شکمی می باشد که توسط یک جفت طناب عصبی به هم متصل هستند. گره های قفسه سینه ای از هم جدا می باشند و اندازه یکسانی دارند. گره های شکمی دارای اندازه یکسانی هستند، به جز آخرین گره که اندازه آن دو برابر سایرین می باشد. گره های قفسه سینه ای و شکمی در هم ادغام نشده اند. با روش رنگ آمیزی در جای خود، 26 یاخته ی عصبی-ترشحی آشکار گردیدند. بیست یاخته ی میانی در سه گروه و در ناحیه ی میانی مغز اول قرار داشتند. این یاخته ها آرایش U مانند داشتند به طوری که یک گروه متشکل از چهار یاخته ی کروی و بزرگ در جلو، و دو گروه موازی (هر کدام متشکل از هشت یاخته ی گلابی تا کروی) در عقب قرار داشتند. شش یاخته ی جانبی در دو گروه (سه یاخته در هر طرف مغز اول) قرار داشتند. مسیر عصبی یاخته های میانی معلوم نبود اما مسیر عصبی یاخته های جانبی معلوم و به صورت غیرمتقاطع بود. با رنگ آمیزی برش های میکروسکوپی، تعداد زیادی از یاخته های عصبی-ترشحی قسمت میانی مغز اول به رنگ های ارغوانی و خاکستری درآمدند. یاخته های خاکستری دارای تعداد زیاد و اندازه بزرگ بودند و در بیش تر برش ها مشاهده گردیدند. یاخته های ارغوانی نیز بزرگ و در لابلای یاخته های خاکستری به صورت مجتمع قرار گرفته بودند. هر دو نوع یاخته دارای هسته های بزرگ بودند و در ناحیه ی سطحی مغز قرار داشتند. آکسون های آن ها گردهم آمده و به صورت دسته ای به طرف عقب مغز امتداد داشتند.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
179 تا 187
لینک کوتاه:
magiran.com/p1545605 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!