خودکارآمدی عمومی و عوامل مرتبط با آن در سالمندان مقیم سرای سالمندی

پیام:
چکیده:
مقدمه
سالمندان با ناتوانی ها، استرس، اضطراب و تنش های زیادی مواجه هستند که همگی کیفیت زندگی آنها را کاهش می دهند. حال آنکه خودکارآمدی می تواند فعالیت های خودمراقبتی، سازگاری با چالش ها، رضایت از زندگی و کیفیت زندگی آنان را بهبود بخشد.
هدف
پژوهش حاضر با هدف تعیین خودکارآمدی عمومی و عوامل مرتبط با آن در سالمندان مقیم سراهای سالمندی استان چهارمحال و بختیاری طراحی و اجرا گردید.
روش کار
این پژوهش مقطعی و از نوع توصیفی تحلیلی است که در آن 87 نفر از سالمندان مقیم سراهای سالمندی شبانه روزی استان چهارمحال و بختیاری با روش نمونه گیری سرشماری مورد بررسی قرار گرفتند. داده ها بوسیله فرم مشخصات فردی و مقیاس خودکارآمدی عمومی (GSE-10) جمع آوری و با استفاده از روش های آماری توصیفی و استنباطی (آزمون های تی مستقل، آنالیز واریانس، کروسکالوالیس و رگرسیون) تجزیه و تحلیل گردید.
نتایج
نتایج نشان داد میانگین نمره خودکارآمدی عمومی سالمندان مورد مطالعه از 40-10 نمره قابل اکتساب؛ 02/8±95/22 بود و اکثریت آنها (69%) از خودکارآمدی پایین (نمره زیر 25) برخوردار بودند. خودکارآمدی عمومی با سن، جنس، سطح تحصیلات و رضایت از سرای سالمندی مرتبط بود (01/0>P) درحالیکه با وضعیت تاهل و مدت اقامت در سرا ارتباط نداشت. همچنین در بین متغیرهای مورد بررسی بیشترین ارتباط بین خودکارآمدی عمومی با جنس مشاهده شد (0001/0P= ، 541/0 β=).
نتیجه گیری
این مطالعه اطلاعات ارزشمندی را درباره خودکارآمدی عمومی سالمندان مقیم سراهای سالمندی و عوامل مرتبط با آن فراهم نمود. با بهره گیری از این اطلاعات می توان مداخلات آموزشی و حمایتی مناسبی را جهت ارتقاء خودکارآمدی سالمندان طراحی و اجرا کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
90 تا 97
لینک کوتاه:
magiran.com/p1545866 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!