بررسی وضعیت مدیریت کلاس اساتید دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از دیدگاه دانشجویان

پیام:
چکیده:
مقدمه
اساتید محور اصلی تعلیم و تربیت هستند که دلسوزانه فعالیت می کنند تا مطلبی را به نحو احسن و قابل فهم به فراگیران منتقل کنند. بدیهی است که در این مسیر مهم ترین فعالیت، مدیریت و اداره کلاس و ایجاد رفتار مطلوب درسایه ارتباط خوب و موثر با دانشجو می باشد. این مطالعه، با هدف بررسی وضعیت مدیریت کلاس اساتید دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از دیدگاه دانشجویان انجام گرفت.
روش ها
مطالعه حاضر از نوع توصیفی- مقطعی و جامعه آن شامل کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند (1100 نفر) بودند، که با توجه به جدول کرجسی و مورگان 283 نفر با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته سبک های مدیریت کلاس دارای 30 سوال پنج گزینه ای و 3 سه خرده مقیاس(تعاملی، مداخله گر، و غیرمداخله گر) بود. روایی پرسشنامه بر اساس نظر متخصصان و پایایی آن به روش آلفای کرونباخ 86/0 تایید گردید. داده ها بوسیله نرم افزار آماری SPSS و با استفاده از آزمون های t مستقل و آنالیز واریانس یکطرفه در سطح معنی داری 05/0>p تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
بر اساس نتایج 179 نفر 3/63 درصد دانشجوی دختر و 104 نفر 7/36 درصد دانشجوی پسر بودند. نتایج نشان داد که بیشتر اساتید به ترتیب از سبک مدیریت کلاس تعاملی، سبک مداخله گر و سبک غیر مداخله گر استفاده می کردند. بین سبک مدیریت کلاس مداخله گر (0001/0=p،48/5=t)، سبک تعاملی (0001/0=p،27/3=t) و سبک غیرمداخله گر (0001/0=p،56/4=t) اساتید با جنسیت و بین سبک مدیریت کلاس تعاملی(004/0=p،89/2=f) و غیر مداخله گر (048/0=p،99/1=f) با رشته تحصیلی تفاوت معنی داری وجود داشت، اما بین سبک مدیریت کلاس مداخله گر با رشته تحصیلی تفاوت معنی داری مشاهده نشد.
نتیجه گیری
نتایج نشان داد که سبک مدیریت کلاس غالب اساتید دانشگاه از نوع تعاملی است. بنابراین در جهت افزایش توانمندی اساتید در کلاس داری، برگزاری کارگاه چگونگی مدیریت کلاس و روابط موثر با دانشجو پیشنهاد می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
31 تا 38
لینک کوتاه:
magiran.com/p1546266 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!