بررسی اثربخشی استات روی 2/1 درصد موضعی در درمان خارش و اریتم بیماران سبورئیک درماتیت تحت درمان با محلول کتوکونازول 2 درصد

چکیده:
مقدمه
درماتیت سبورئیک یک بیماری مزمن است که در بعضی موارد، با وجود درمان مناسب، علایم بیمار ادامه می یابد. از این رو، هدف از انجام این مطالعه، بررسی اثربخشی استات روی 2/1 درصد و تاثیر آن در درمان سبورئیک درماتیت بود.
روش ها
مطالعه ی حاضر، یک مطالعه ی کارآزمایی بالینی تصادفی یک سو کور بود. جامعه ی آن شامل بیماران درماتیت سبورئیک نواحی صورت و اسکالپ که به درمانگاه های پوست وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مراجعه نمودند، بودند. 60 نمونه وارد مطالعه و به دو گروه 30 نفری تقسیم شدند. برای گروه شاهد، درمان درماتیت سبورئیک شامل محلول کتوکونازول 2 درصد + محلول دارونما و برای گروه مورد، محلول کتوکونازول 2 درصد + محلول استات روی 2/1 درصد تجویز شد. بیماران روزانه یک مرتبه به مدت 4 هفته تحت درمان بودند و قبل و بعد از درمان، بر اساس پرسش نامه ی سنجش میزان خارش و اریتم بیمار، که توسط پزشک معالج تکمیل شد، مورد سنجش و ارزیابی قرار گرفتند.
یافته ها
میانگین نمره ی خارش قبل از آزمون در گروه مورد، 41/2 ± 63/2 و در گروه شاهد 35/2 ± 57/2 و میانگین نمره ی خارش بعد از آزمون در گروه مورد 70/0 ± 05/1 و در گروه شاهد 07/1 ± 59/1 گزارش شد. اریتم قبل از آزمون در گروه مورد 43/0 ± 23/1 و در گروه شاهد 58/0 ± 07/1 و بعد از آزمون در گروه مورد 63/0 ± 66/0 و در گروه شاهد 62/0 ± 66/0 گزارش شد. بر اساس آزمون t، تفاوت خارش بین گروه های مورد و شاهد، معنی دار بود (050/0 > P) و از نظر اریتم، تفاوت معنی داری وجود نداشت (050/0 < P).
نتیجه گیری
هر چند می توان توصیه کرد استات روی 2/1 درصد در درمان بیماری استفاده شود تا بتوان با کاهش علایم ناشی از این بیماری، کیفیت زندگی بیماران را بهبود بخشید، اما بهتر است اثرات این ترکیب بر سایر علایم نظیر پوسته ریزی نیز سنجیده شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
362 تا 366
لینک کوتاه:
magiran.com/p1546542 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!