مقایسه خصوصیات و پیش آگهی داخل بیمارستانی انفارکتوس حاد میوکارد در بیماران وابسته و غیر وابسته به اپیوئید

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
با توجه به آمار نسبتا بالای افراد وابسته به مواد مخدر در ایران، ما در این مطالعه می خواهیم خصوصیات و پیش آگهی داخل بیمارستانی سکته قلبی حاد در بیماران وابسته به اپیوئید و غیر وابسته به اپیوئید را موردبررسی قرار دهیم.
مواد و روش کار
در طی این مطالعه حدود 95 بیمار بستری با تشخیص AMI ((acute myocardial infarction در بیمارستان طالقانی ارومیه در شش ماه اول سال 91 از طریق انجام مصاحبه و تکمیل پرسشنامه به دودسته وابسته به اپیوئید و غیر وابسته به اپیوئید تقسیم شدند و دو گروه ازنظر پیک ceratine phosphokinase-MB، مدت زمان بستری، شیوع STEMI(ST elevation MI)، میزان (ejection fraction)EF، مرگ ومیر و عوارض داخل بیمارستانی بعد AMI (آریتمی های بطنی VT و VF و فوت) و محل درگیری جدار قلب، مورد مقایسه قرار گرفتند.
یافته ها
در این مطالعه متوسط مدت بستری در بین 26 بیمار وابسته به اپیوئید 2.085±8 روز در مقابل1.901±7.19 روز در گروه غیر وابسته به اپیوئید بود که تفاوت معنی دار آماری وجود نداشت. . متوسط سن در بیماران وابسته به اپیوئید 16.68±59.65 سال در مقایسه با گروه غیر وابسته به اپیوئید بود. (13.26±67.64 سال) محل MI در بیماران وابسته به اپیوئید3.46درصد قدامی، 40.38درصد تحتانی و 3.15درصد نیز NSTEMI بود، و در بیماران غیر وابسته، 3.62درصد قدامی، 08.26درصد تحتانی و 5.11درصد NSTEMI بود تفاوت معنی دار آماری ازنظر محل MI یافت نشد. در گروه بیماران وابسته به اپیوئید عوارض داخل بیمارستانی، MI، مرگ ومیر داخل بیمارستانی و آریتمی های بطنی افزایش معنی داری نشان داد، 23.19درصد از افراد وابسته به اپیوئید و 45.1درصد از افراد غیر وابسته به اپیوئید دچار مرگ ومیر داخل بیمارستانی شده اند. در کل از افراد وابسته به اپیوئید 07/23 درصد و از افراد غیر وابسته به اپیوئید 84/18درصد دچار آریتمی های بطنی پس از AMI شده اند.
بحث و نتیجه گیری
تفاوت معنادار آماری بین دو گروه وابسته به اپیوئید و غیر وابسته ازنظر مدت زمان بستری، سن، شیوع STEMI، محل MI، میزان EF و میزان پیک CPK-MB وجود نداشت. درحالی که مرگ ومیر داخل بیمارستانی و عوارض پس از سکته قلبی در گروه وابسته به اپیوئید نسبت به گروه دیگر بیشتر بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
208 تا 214
لینک کوتاه:
magiran.com/p1546593 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!