سوگیری رسانه ای در بازارهای مالی (با تاکید بر علل فردی و سازمانی)

چکیده:
تاکنون پژوهش های گسترده بسیاری درباره ”سوگیری“ یا ”جانبداری رسانه ای“ (Media Bias) در بازارهای مالی انجام شده است. برخی پژوهشگران آن را اثر روزنامه نگار (Journalist Effects) عنوان کرده اند و بعضی محققان هم سوگیری رسانه ای را در قلمرو فساد رسانه ای (Media corruption) تحلیل کرده اند. این تحقیق بنا دارد سوگیری عامدانه رسانه های مالی را مورد واکاوی قرار دهد.
تحقیقات نشان می دهد که مداخله رسانه های اقتصادی در بورس به سه روش متفاوت صورت می گیرد. روش اول، پوشش رویدادهایی اقتصادی است که امکان چشم پوشی از آن برای رسانه ها وجود ندارد. از این بعد، نقش روزنامه نگاران در چارچوب ” نظریه دروازه بانی“ قابل تبیین است. روش دوم، بزرگ نمایی و برجسته سازی رویدادهایی خاص است که سازمان رسانه به دلایل مادی و انتفاعی، مایل به انجام آن است. در نهایت، روش سوم، انتخاب های فردی روزنامه نگاران در پوشش خبری رویدادهایی است که از سوی خبرنگار یا سایر اعضای تحریریه به خاطر وجود انگیزه های فردی صورت می گیرد. پژوهش پیش رو، ضمن بیان علل سوگیری رسانه ها در بازار سهام، علل فردی سوگیری روزنامه نگاران را با توجه به دلایل فردی و سازمانی مورد توجه قرار داده است. آن گاه اشکال و روش های جهت گیری خبرنگاران مالی در بورس تهران را بیان می دارد. روش تحقیق مورد استفاده در نگارش مقاله، روش” اسنادی-کتابخانه ای“ است. مولف در این مقاله با بهره گیری از نظریه های علوم ارتباطات، مدیریت رسانه ای و مدیریت مالی تلاش کرده با رویکردی میان رشته ای به یافته ها و نتیجه گیری برسد. اینکه بازارهای مالی توسعه یافته، به چه راهکاریی برای کنش سوگیرانه روزنامه نگاران دست یافته اند، سوال دیگری است که مورد توجه قرار گرفته است. در نهایت، خلاهای قانونی و مقررات یا سیاست های خودتنظیمی سازمان های رسانه ای بیان شده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
149
لینک کوتاه:
magiran.com/p1547049 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!