برآورد کمترین هزینه و نشر گازهای گلخانه ای سامانه پردازش و دفن پسماندهای جامد شهری با استفاده از الگوریتم NSGA II

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
به منظور ارزیابی میزان پایداری یک سامانه یکپارچه مدیریت پسماند (ISWMS)، انجام تجزیه و تحلیل بر روی معیارهای تاثیرگذار ضروری است. بنابراین هدف از این مطالعه ارائه یک مدل ریاضی ساده جهت بهینه سازی ISWMS با دو هدف حداقل سازی هزینه و انتشار گازهای گلخانه ای (GHG) کل سامانه می باشد.
مواد و
روش
در این پژوهش، قبل از شروع فرآیند مدل سازی، جهت استفاده از داده های ثبت شده در محدوده زمانی مهر ماه 1393 تا آبان 1394 هماهنگی های لازم با مدیران سازمان مدیریت پسماند شهر تهران بعمل آمد. مدل بهینه پیشنهادی برای تخصیص یازده مولفه MSW (کاغذ، مقوا، پلاستیک، نایلون، فلزات آهنی، شیشه، پت، پسماند های تر، نان، مواد قابل بازیافت مخلوط و دیگر پسماندها) به سه زیرسامانه مدیریت MSW (پردازش و تفکیک، هضم بی هوازی و لندفیل) در مجتمع پردازش و دفع آبعلی واقع در منطقه 4 شهرداری تهران با استفاده از الگوریتم NSGA II حل و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
نتایج نشان داد در یک ISWMS شهری با افزایش نرخ تفکیک، میزان هزینه ها و نشر GHG به طور قابل توجهی کاهش پیدا خواهد کرد. همچنین نرخ تفکیک و پردازش 100 درصد با 1750698 تومان درآمدزایی و kg CO2 2438 اجتنابی (اجتناب از نشر آلایندگی) به عنوان بهینه ترین حالت برآورد شد.
نتیجه گیری
به منظور افزایش توجیه فنی تاسیس چنین سامانه هایی، افزایش نرخ پسماند ورودی روزانه به مجتمع آبعلی و تکمیل زیرساختی سامانه دارای بعد اقتصادی و زیست محیطی ضروری به نظر می رسد. از طرف دیگر با توجه به اینکه زیرسامانه های حمل و نقل و لندفیل از هیچ بعد اقتصادی و زیست محیطی مثبتی برخوردار نمی باشند، لازم است جریان و روند تخصیص پسماند در این زیرسامانه ها با دقت بیشتری دنبال شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
34 تا 47
لینک کوتاه:
magiran.com/p1548121 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!