ارزیابی تحلیلی کیفیت میکروبی آباستخرهای عمومی شهر تهران در سال 1392

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
شنا یکی از محبوب ترین ورزش ها و تفریحات است که فواید سلامتی زیادی دارد، اما از طرف دیگر آلودگی میکروبی آباستخرهای شنا از طریق سرایت و گسترش بیماری های عفونی تهدید مهمی علیه بهداشت عمومی محسوب می شود. در این تحقیق کیفیت میکروبی آب کلی هاستخرهای عمومی شهر تهران ارزیابی شد و عوامل موثر بر آن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
روش بررسی
این مطالعه مقطعی با رویکرد توصیفی- تحلیلی در سال 1392 انجام شد. کلی هاستخرهای عمومی شهر تهران بازرسی شده و نمونه برداری آب جهت سنجش شاخص های میکروبی کلیفرم های گرماپای و شمارش بشقابی هتروتروفیک (HPC) و پارامترهای فیزیکوشیمیایی موثر بر کیفیت میکروبی شامل کدورت، کلر باقیمانده و pH صورت گرفت و از شاخص مجموع کیفیت میکروبی آباستخر برای توصیف وضعیت کلی استفاده شد. عوامل محتمل موثر بر کیفیت آب نیز از طریق بازرسی با استفاده از چک لیست بررسی شدند.
یافته ها
بررسی کیفیت میکروبی آباستخرهای شنا نشان داد که شاخص های میکروبی کلیفرم های گرماپای و HPC به ترتیب در 91/4 و 84/5 % موارد در سطح مطلوب قرار داشتند. سطح مطلوبیت پارامترهای کلر آزاد باقیمانده، کدورت، pH و دما نیز به ترتیب 82/7، 45/5، 85/6 و 65/4% بدست آمد. بر اساس شاخص مجموع کیفیت میکروبی آباستخر، کیفیت آباستخرها در 39/6 % موارد عالی، در 50/4 % موارد خوب و در بقیه موارد پایین تر از حد مناسب ارزیابی شد. کلر آزاد باقیمانده و کدورت آب، بار شناگران، دوره بازگشت آب بهاستخر، مقدار رقیق سازی و تعویض آب، نظافت، استفاده از دوش و حوضچه گندزدایی و نحوه بهره برداری سیستم تصفیه آب تاثیر معنی داری (P<0/05) بر روی شاخص های میکروبی مورد مطالعه داشتند.
نتیجه گیری
نتایج مطالعه نشان داد که وضعیت کلی کیفیت میکروبی آباستخرهای تهران قابل قبول بوده و تجزیه و تحلیل نتایج، مداخلات موثرتر بر بهبود کیفیت میکروبی آباستخرهای مورد مطالعه را مشخص نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
15 تا 26
لینک کوتاه:
magiran.com/p1548880 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!