تاثیر مصرف پیش رویشی تعدادی از علف کش های متداول بر روی جمعیت علف های هرز، خصوصیات رویشی، گل و بنه زعفران (Crocus sativus L.)

چکیده:
به منظور ارزیابی عکس العمل زعفران به علف کش ها ی متداول آزمایشی در سال زراعی 91- 1390 در مزرعه ای واقع در روستای شهن آباد شهرستان زاوه استان خراسان رضوی در قالب طرح بلوک کامل تصادفی با هشت تیمار و 3 تکرار انجام شد. تیمارهای آزمایش شامل شش علف کش متری بوزین (850 گرم در هکتار)، اکسی فلورفن (یک لیتر در هکتار)، ایوکسینیل (5/1 لیتر در هکتار)، اتال فلورالین (3 لیتر در هکتار)، تریفلورالین (2 لیتر در هکتار) و کلریدازون + دس مدیفام (5 کیلو + 5 لیتر در هکتار) به همراه شاهد وجین شده و شاهد بدون وجین بودند که به صورت پیش رویشی و همزمان با سله شکنی مصرف شدند. صفات اندازه گیری شده شامل تعداد گل، وزن تر و خشک گل و کلاله ،وزن خشک برگ زعفران، تعداد و وزن بنه ها، نوع علف های هرز و وزن تر و خشک کل علف های هرز غالب بود. نتایج آزمایش نشان داد در بین تیمارهای علف کش بیشترین تعداد گل تولیدی (6/16 عدد در متر مربع) و وزن کلاله خشک زعفران (67/75 میلی گرم در متر مربع) مربوط به علف کش متری بوزین بود البته بین این تیمار و تیمار اکسی فلورفن تفاوت آماری وجود نداشت. کمترین تعداد گل (67/7 عدد در متر مربع) و وزن خشک کلاله (67/13 میلی گرم در متر مربع) در تیمار علف کش اتال فلورالین مشاهده شد. در کنترل علف های هرز باریک برگ علف کش ها ی متری بوزین و کلریدازون+دس مدیفام به ترتیب بیشترین تاثیر را داشتند. در کنترل علف های هرز پهن برگ بالاترین تاثیر مربوط به تیمار کلریدازون+ دس مدیفام و کمترین آن مربوط به ایوکسینیل بود. کمترین خسارت بر روی وزن کل بنه به ترتیب در تیمارهای متری بوزین و اتال فلورالین مشاهده شد. بیشترین کاهش وزن بنه نیز در تیمار کلریداوزن+ دس مدیفام مشاهده گردید. هیچ کدام از تیمارها روی تولید بنه با وزن 0 تا 3، 6 تا 9 و بالاتر از 9 گرم تاثیر منفی نداشتند و تنها وزن بنه های با اندازه 3 تا 6 گرم تحت تاثیر قرار گرفت. کمترین تاثیر منفی در تولید بنه های 3 تا 6 گرمی مربوط به تیمار متری بوزین و بیشترین تاثیر منفی در تولید بنه های 3 تا 6 بعد از تیمار شاهد بدون وجین مربوط به کلریداوزن+ دس مدیفام بود. با توجه به نتایج حاصله کاربرد پیش رویشی علف کش متری بوزین در مزارع زعفران به میزان 850 گرم در هکتار به دلیل کمترین خسارت به زعفران و بنه های آن و بیشترین اثر در کنترل علف های هرز باریک برگ و کنترل نسبی علف های هرز پهن برگ توصیه می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
118 تا 126
لینک کوتاه:
magiran.com/p1548895 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!