پراکندگی شیوع بیماری تب مدیترانه ای فامیلی در جهان و ایران: مرور سیستماتیک و متاآنالیز

چکیده:
زمینه
تب مدیترانه ای فامیلی نوعی بیماری اتوزومال (Autosomal) مغلوب می باشد. اولین موارد ابتلا به بیماری تب مدیترانه ای فامیلی از ناحیه مدیترانه بوده است. سالانه افراد به دلیل عدم تشخیص صحیح پزشکان مورد جراحی های غیرضروری قرار می گیرند. هدف از این پژوهش بررسی میزان شیوع بیماری تب مدیترانه ای فامیلی در جهان و ایران بود، که به صورت مرور سیستماتیک و متاآنالیز انجام گرفت.
روش کار
بانک های اطلاعاتیGoogle Scholar، Pubmed، Medline، Ovid، IranMedex، Irandoc، SID، Magiran و منابع منتشر شده مکتوب بدون محدودیت زمانی جستجو شدند. کلیه مطالعات جمع آوری شده بدون اعمال هرگونه محدودیتی جهت تعیین مطالعات مرتبط مورد بررسی قرار گرفتند. داده های مورد نیاز از مطالعاتی که معیار ورود به پژوهش را داشتند استخراج و با استفاده از روش متاآنالیز در نرم افزار CMA تجزیه و تحلیل شدند و نقشه شیوع بیماری در جهان با استفاده از نرم افزار GIS ترسیم گردید.
یافته ها
در جستجوی اولیه، تعداد 400 مطالعه به دست آمد که تنها تعداد 23 مطالعه پذیرفته شدند که از این تعداد 2 مطالعه مربوط به ایران بود. نتایج حاصله از متاآنالیز نشان داد که شیوع کلی تب مدیترانه ای فامیلی در ایران 0.018 درصد (0.037- 0.001: 95CI درصد) معادل 18در صدهزار و در جهان 0.116 درصد ( 0.144- 0.088: 95CI درصد) معادل 116 در صدهزار می باشد. میزان شیوع کلی به دست آمده از ایران به خاطر محدود بودن مطالعات قابلیت تعمیم پذیری به سایر نقاط ایران را ندارد.
نتیجه گیری
تب مدیترانه ای فامیلی در جهان در نواحی مدیترانه وخاورمیانه به ترتیب در میان نژادهای ترک، ارامنی، یهود و عرب شایع می باشد. اما شیوع بیماری با مهاجرت هایی که از کشورهای مدیترانه و خاورمیانه به سایر نقاط جهان صورت می گیرد و همچنین افزایش حساسیت های تشخیصی به سرعت در حال تغییر می باشد و به نظر می رسد که در سال های آینده تب مدیترانه ای فامیلی به عنوان یک بیماری جهانی مدنظر قرار گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
5
لینک کوتاه:
magiran.com/p1549076 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!