جداسازی و شناسایی مایکوباکتریوم بویس از نمونه های کشتارگاهی گاوهای توبرکولین مثبت استان اصفهان با استفاده از کشت میکروبی و تعیین هویت بیوشیمیائی

چکیده:
علیرغم اجرای طولانی برنامه مبارزه با سل گاوی در ایران، این بیماری همچنان به عنوان یک مشکل بزرگ باقی مانده است و سبب ایجاد ضررهای اقتصادی گسترده می شود. در این مطالعه جداسازی مایکوباکتریوم بوویس، عامل ایجادکننده سل گاوی، از گاوهای رآکتور(توبرکولین مثبت) کشتارشده در استان اصفهان مورد بررسی قرار گرفته است. در فاصله زمانی 1385تا 1388 عقده های لنفاوی مزانتریک و مدیاستینال همراه با نمونه های پاتولوژیک (در صورت وجود) از143راس گاو بر روی محیط کشت اختصاصی لونشتاین- جانسون گلیسیرین دار و لونشتاین- پیرووات دار کشت داده شد. تعداد 28 جدایه دارای ویژگی های رشد مایکوباکتریوم ها نظیر برخورداری از خاصیت اسید فست بودن در میکروسکوپی، توسط یک الگوریتم استاندارد بیوشیمیایی متشکل از آزمایش های رشد ترجیهی بر روی محیط کشت بیرووات دار،کاتالاز، تولید نیاسین، احیاء نیترات، رشد در محیط حاوی تیوفن کربوکسیلیک هیدرازید اسید (TCH) و تولید کورد فاکتور، مورد بررسی قرار گرفتند. در نتیجه تمام 28 جدایه به عنوان مایکوباکتریوم بوویس شناسایی شدند. این جدایه ها از 8 واحد گاوداری در نواحی مختلف استان اصفهان جمع آوری شده بودند که از میان آنها 15 جدایه مربوط به یک گله در بهارستان و دو گله دیگر هر یک با 4 جدایه بودند. 5 جدایه باقیمانده از 5 گاوداری در مناطق دولت آباد، نجف آباد، تیران، گلشهر و قلعه شور اصفهان جداسازی شدند. جداسازی م.بوویس به عنوان تنها پاتوژن مایکوباکتریایی عامل بیماری در گاوان رآکتور اصفهان نشانه تاییدکننده دیگری است دایر بر اینکه دیگر اعضاء کمپلکس م.توبرکولوزیس نقشی در اپیدمیولوژی سل گاوی در این استان ندارند، همچنان که این مشاهده در مورد دیگر استان های ایران نیز موضوعیت دارد. در سه مورد از 8 گاوداری مورد بررسی در این بررسی 4 جدایه م. بوویس و یا بیش از آن از هر گله جمع آوری گردید که این امر نشانه وقوع همه گیری بیماری در این گله ها می باشد. پاسخ به این سوال که آیا یک سویه واحد یا چندین سویه در بروز اپیدمی در این گله ها دخالت داشته اند نیازمند انجام بررسی های دقیق مولکولار اپیدمیولوژی خواهد بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
75 تا 80
لینک کوتاه:
magiran.com/p1549441 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!