بررسی مقایسه ای میزان و علل مرگ کودکان زیر پنج سال در ایران، منطقه مدیترانه شرقی و جهان

چکیده:
سابقه و هدف
مرگ ومیر کودکان به عنوان یک نشانگر سلامتی و شاخصی اساسی برای توسعه انسانی در هزاره سوم محسوب شده است. هدف این مطالعه بررسی مقایسه ای میزان و علل مرگ کودکان زیر پنج سال در ایران، منطقه مدیترانه شرقی و جهان با استفاده از داده های سازمان جهانی بهداشت در سال 2012 و گزارش توسعه هزاره سازمان ملل سال 2014 می باشد.
روش بررسی
این مطالعه توصیفی- تحلیل مجدد داده های موجود می باشد. از منابع مهم داخلی و بین المللی به خصوص گزارش سازمان جهانی بهداشت و گزارش توسعه هزاره سازمان ملل استفاده شد. اطلاعات مربوط به میزان مرگ ومیر کودکان زیر 5 سال و علل آن ها در ایران با 20 کشور منطقه مدیترانه شرقی و متوسط منطقه ای و جهانی موردبررسی قرار گرفت.
یافته ها
میزان مرگ کودکان زیر 5 سال در منطقه مدیترانه شرقی درسال 2012، 57 در 1000 تولد زنده و در رتبه دوم جهانی بعد از منطقه آفریقا قرار دارد. ایران با میزان مرگ کودکان زیر 5 سال 18 در هر 1000 تولد زنده دارای رتبه یازدهم در منطقه مدیترانه شرقی می باشد. در سال 2012 بیش از یک سوم موارد مرگ ومیر کودکان زیر پنج سال در جهان، منطقه مدیترانه شرقی منتسب به دو علت نارس بودن، عفونت حاد تنفسی بوده است؛ اما در ایران نارس بودن (23 درصد) مهم ترین علت مرگ و پس ازآن ناهنجاری های ژنتیکی (19 درصد) در رتبه بعدی قرار دارد.
نتیجه گیری
میزان مرگ ومیر کودکان زیر پنج سال در جهان، منطقه مدیترانه شرقی و ایران از سال 1990 تا 2012 روند نزولی داشته است. این میزان در ایران نسبت به سایر کشورهای عضو منطقه مدیترانه شرقی در حد متوسطی قرار دارد. بالاتر بودن علت مرگ این کودکان در ایران نسبت به متوسط جهانی به خاطر حوادث، ناهنجاری های ژنتیکی و نارس بودن است که می بایست به عنوان یک اولویت در برنامه های کشوری موردتوجه سیاست گذاران و برنامه ریزان بخش سلامت جامعه قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 8
لینک کوتاه:
magiran.com/p1549995 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!