بررسی وضعیت مصرف داروهای بیماری آسم در ایران بین سالهای 1389 تا 1391

پیام:
چکیده:
آسم شایعترین بیماری مزمن در کودکان است که میلیونها فرد بالغ را نیز در جهان درگیر مینماید. ایران با فراوانی 5 درصدی علایم و نشانه های آسم در بین کودکان 13 و 14 ساله دارای شیوع آسم 30-50% در جامعه بویژه در نواحی شرقی است که چندان از برآوردهای جهانی سازمان جهانی بهداشت دور نیست. هزینه های کنترل بیماری و البته هزینه داروهای استنشاقی در این میان از اهمیت بسزایی برخوردار است بطوری که هر بیمار آمریکایی حدود 3 تا 4 هزار دلار در سال متحمل هزینه میشود.
این مطالعه سعی نمود تا هزینه های داروهای استنشاقی مورد استفاده در درمان آسم را در ایران بر اساس آمارهای اعلام شده توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بین سالهای 1391-1389 تعیین نماید.
از بین داروهای استنشاقی که در مدت زمان تحت بررسی در ایران فروخته شده بودند، در سالهای 1389، 1390 و 1391 داروهای فوق تخصصی و گران قیمت به ترتیب 39%، 56% و 29% موارد را تشکیل میدادند.
در حال حاضر بطور میانگین بیش از 35% داروهای استنشاقی مصرفی از انواع فوق تخصصی و گران قیمت هستند که صرفه اقتصادی و توجیه منطقی ندارند چرا که آسم شدید و غیر قابل کنترل در ایران شیوعی بسیار کمتر از این رقم دارد. لذا با کاهش تنها 10 درصد مصرف این داروهای کنترل کننده آسم شدید میتوان از هزینه های سیستم سلامت کشور به شدت کاست.
زبان:
فارسی
در صفحه:
49
لینک کوتاه:
magiran.com/p1550006 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!