بررسی رواسازی پرسش نامه سلامت معنوی از دیدگاه اسلام

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
سلامت انسان دارای ابعاد مختلفی است و در راس این ابعاد، سلامت معنوی قرار دارد و وقتی سلامت معنوی فرد بالاتر باشد، به خداوند نزدیک تر است، هدف مطالعه حاضر، بررسی رواسازی پرسش نامه سلامت معنوی از دیدگاه اسلام به روش تحلیل عاملی بود.
روش بررسی
در این مطالعه توصیفی-تحلیلی، 100 نفر از دانشجویان رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ایلام که به روش نمونه گیری طبقه بندی انتخاب شده بودند، بررسی شدند. در این مطالعه، از پرسش نامه سلامت معنوی از دیدگاه اسلام محقق ساخته مشتمل بر 20 سوال استفاده شد. برای سنجش روایی و ثبات درونی پرسش نامه از ضریب آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد.
یافته ها
تحلیل عاملی نشان داد که پرسش نامه سلامت معنوی از شش عامل مستقل تشکیل شده است که عبارتند از عامل اول: ارزشمند شدن زندگی با تعقل (با درصد واریانس 22/14)، عامل دوم: نقش مسئولیت در هدف دار شدن زندگی (با درصد واریانس 41/12)، عامل سوم: نقش ارتباط با خدا در لذت بردن از زندگی (با درصد واریانس 45/10)، عامل چهارم: انسان بهترین موجود خداست (با درصد واریانس 38/10)، عامل پنجم: خداوند خالق جهان است (با درصد واریانس 96/9) و عامل ششم: خداوند به فکر مشکلات انسان است (با درصد واریانس 42/8).
نتیجه گیری
مطالعه حاضر نشان داد که پرسش نامه سلامت معنوی بر اساس اسلام می تواند به عنوان یک ابزار روا و پایا برای گردآوری اطلاعات مورد نیاز در خصوص سلامت معنوی با دین اسلام مورد استفاده قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
109 تا 115
لینک کوتاه:
magiran.com/p1551459 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!