طراحی مدل ارزیابی ملاحظه های اخلاق کسب وکار

پیام:
چکیده:
زمینه
امروزه توسعه تجارت جهانی، فرهنگ های مختلف و سیستم های اجتماعی و اقتصادی متنوع را در تعامل با یکدیگر قرار داده است. در چنین محیطی، اهمیت ملاحظات اخلاقی بیش از پیش نمایان می شود. هدف پژوهش حاضر شناسایی ابعاد و شاخص های مورد ارزیابی ملاحظات اخلاقی در کسب وکار و اولویت بندی این ابعاد و شاخص ها می باشد.
روش
روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع پیمایشی است، جامعه آماری این تحقیق خبرگان بیمارستان های استان خراسان رضوی می باشند. ابزار جمع آوری اطلاعات در این تحقیق، پرسشنامه می باشد. و در گام بعد، با استفاده از یک متدلوژی تحلیل نوین تحت عنوان مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM) روابط بین ابعاد و شاخص های اخلاق کسب وکار تعیین و به صورت یکپارچه مورد تحلیل قرار گرفته است. در ادامه تحقیق حاضر از تکنیک دیمتل(DEMATEL) جهت تعیین و بررسی نحوه اولویت بندی شاخص های اخلاق کسب وکار استفاده گردیده است.
یافته ها
با مرور ادبیات تحقیق و مصاحبه با خبرگان 27 عامل موثر شناسایی شده است. سپس این عوامل در 6 بعد اصلی طبقه بندی گردید. در گام بعد روابط بین ابعاد و شاخص های اخلاق کسب و کار تعیین و به صورت یکپارچه مورد تحلیل قرار گرفته است. اولویت بندی ابعاد و شاخص های اخلاق کسب و کار در بیمارستان های استان خراسان رضوی حاصل شده که بر این اساس در میان ابعاد، رهبری اخلاق مدار با اهمیت ترین بعد و اصول اخلاقی به عنوان کم اهمیت ترین بعد می باشد؛ همچنین در میان شاخص ها، شاخص مسئولیت پذیری از بهترین وضعیت برخوردار بوده و داشتن فناوری و تجهیزات جدید و عدم فرسودگی آن ها ضعیف ترین عامل در این مرکز می باشد.
نتیجه گیری
اولویت بندی ابعاد و شاخص های اخلاق کسب وکار در پژوهش حاضر با مشخص نمودن نقاط قوت و ضعف آنها می تواند به عنوان الگویی مناسب برای سیاست گذاری و تدوین استراتژی در سطح کلان و همچنین در سطح خرد استفاده گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
63 تا 74
لینک کوتاه:
magiran.com/p1552702 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!