اثر درمان کوتاه مدت راه حل محور بر خود کارآمدی و رضایت از زندگی دانش آموزان دختر

چکیده:
زمینه و هدف
درمان کوتاه مدت راه حل محور یک رویکرد پست مدرن است که بر یافتن راه حل ها توسط مراجع با همکاری درمانگر تاکید دارد. این مطالعه باهدف بررسی اثر درمان کوتاه مدت راه حل محور بر خود کارآمدی و رضایت از زندگی دانش آموزان دختر طراحی گردید.
روش بررسی
این مطالعه یک پژوهش تجربی بود که با استفاده از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل انجام گردید. جامعه پژوهش را تمامی دانش آموزان دختر پایه دوم دبیرستان های شهر کرج در سال تحصیلی 93-1394 تشکیل می دادند. با بهره گیری از نمونه گیری خوشه ایچندمرحله ای و پس از غربالگری اولیه، 40 دانش آموز دختر انتخاب و با گمارش تصادفی به گروه های آزمایش و کنترل تقسیم شدند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس خودکارآمدی عمومی Sherer و همکاران و مقیاس رضایت از زندگی Diener و همکاران استفاده شد. پس از پاسخگویی آزمودنی ها به پرسشنامه ها در مرحله پیش آزمون، شرکت کنندگان گروه آزمایش در 6 جلسه در معرض درمان کوتاه مدت راه حل محور قرار گرفتند اما گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. داده-ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره در نرم افزار SPSS20 تجزیه وتحلیل شدند.
یافته ها
نتایج نشان داد که پس از اجرای جلسات درمان کوتاه مدت راه حل محور، خود کارآمدی و رضایت از زندگی در آزمودنی های گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل افزایش معناداری پیداکرده بود.
نتیجه گیری
رویکرد راه حل محور برافزایش خودکارآمدی و رضایت از زندگی دانش آموزان دختر موثر است. پیشنهاد می شود استفاده از این رویکرد در برنامه های آموزشی مشاوران مدارس در جهت حل مسائل روان شناختی دانش آموزان قرار گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
50
لینک کوتاه:
magiran.com/p1552807 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!