عوامل تعیین کننده مرتبط با وقوع تب برفکی در سطح گاوداری های ایران: مطالعه مورد- شاهدی

چکیده:
مقدمه و اهداف
تب برفکی، یکی از مهم ترین بیماری های واگیر دامی است. هدف از این مطالعه، بررسی عوامل تعیین کننده مرتبط با رخداد این بیماری در سطح گاوداری در کشور می باشد.
روش کار
در این مطالعه از طرح مورد شاهدی استفاده شد. موردها شامل گاوداری هایی بودند که بیماری جدید در آن ها رخ داده و شاهدها گاوداری هایی بودند که در 6 ماه گذشته، سابقه ی رخداد بالینی تب برفکی نداشته اند. عوامل تعیین کننده بیماری با استفاده از پرسشنامه جمع آوری شد. تجزیه و تحلیل داده ها با آزمون رگرسیون لجستیک و استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 انجام گرفت.
نتایج
از بین متغیرهای بررسی شده، خرید دام جدید با نسبت شانس 69/14 (فاصله اطمینان 95 درصد: 36/50-29/4) و عبور دام عشایر با نسبت شانس 32/13 (فاصله اطمینان 95 درصد: 87/101-74/1) به عنوان عامل خطر در رخداد بیماری به دست آمدند. ورود واکسیناتور به دامداری با نسبت شانس 17/0 (فاصله اطمینان 95 درصد: 63/0-05/0) و تامین منابع دامی جدید از همان روستا/ شهری که دامداری واقع شده است با نسبت شانس 16/0 (فاصله اطمینان 95 درصد: 58/0-04/0) به عنوان فاکتور دارای اثر محافظتی محسوب شدند.
نتیجه گیری
با توجه به نقش ورود دام زنده آلوده در گسترش بیماری در کشور، نتیجه گیری می شود که رعایت اصول امنیت زیستی از جمله قرنطینه دام های خریداری شده جدید، اطلاع رسانی و آموزش کافی دامداران در عدم خرید دام جدید در زمان های طغیان بیماری از مناطق آلوده نقش مهمی در کنترل بیماری خواهند داشت.
زبان:
فارسی
صفحات:
62 تا 70
لینک کوتاه:
magiran.com/p1554513 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!