بررسی اثر امواج فراصوت بر فعالیت آنزیم پراکسیداز و میزان ویتامین ث لوبیای سبز

چکیده:
مقدمه
استفاده از امواج فراصوت در فرآوری مواد غذایی یک روش جدید به شمار می آید و می تواند در کنار روش های متداول مورد استفاده قرار گیرد. در این مطالعه اثرات آنزیم بری لوبیای سبز به کمک امواج فراصوت بر فعالیت آنزیم پراکسیداز و ویتامین ث لوبیای سبز بررسی شد.
مواد و روش ها
از روش آماری سطح پاسخ جهت بررسی اثر متغیرها بر میزان فعالیت باقیمانده پراکسیداز و کاهش میزان ویتامین ث لوبیای سبز استفاده شد. جهت این کار سه متغیر شامل دمای فرایند (50-90 درجه سانتی گراد)، مدت زمان فرایند (45-225 ثانیه) و دوره کاری (2/0-8/0 ثانیه) در نظر گرفته شد.
یافته ها
مطابق نتایج بدست آمده مدل خطی- مربعی نسبت به سایر مدل های بکار رفته شده کارایی بیشتری را برای هر دو پاسخ داشت. با توجه به جدول آنالیز واریانس، کلیه عبارت های خطی و نیز عبارت های درجه دوم مدت زمان فرایند و درجه دوم دوره کاری اثری معنی دار (05/0>P) ولی عبارت درجه دوم دمای فرایند اثری بی معنی بر باقیمانده فعالیت پراکسیداز (05/0P) ولی عبارت درجه دوم دوره کاری اثری بی معنی (05/0
نتیجه گیری
مطابق آزمایشات انجام شده محدوده میزان باقیمانده فعالیت پراکسیداز و درصد افت میزان ویتامین ث به ترتیب 85/3-75/34 و 00/2-75/22 اندازه گیری شد. نتایج این پژوهش نشان می دهد که آنزیم بری به کمک امواج فراصوت یک روش مناسب برای آنزیم بری لوبیای سبز در مقایسه با روش آنزیم بری متداول می باشد. مزایای این روش شامل مدت زمان کوتاه آنزیم بری، آسیب دیدن کم ویتامین ث و غیرفعال سازی بیشتر پراکسیداز در مدت زمان کوتاه نسبت به روش آنزیم بری متداول بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
65 تا 72
لینک کوتاه:
magiran.com/p1555999 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!