مقایسه اثر درمان ضد کریپتوسپوریدیائی نانوداروی نیتازوکسانید با داروی آزاد در نوزاد موش

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
کریپتوسپوریدیوزیس بیماری انگلی است که انتقال آن به صورت مدفوعی - دهانی، تماس مستقیم یا غیرمستقیم و یا از طریق مواد غذایی یا نوشیدنی صورت می گیرد. درمان آن دشوار بوده و داروهای ضدانگل موجود بر روی آن تاثیر چندانی ندارند. هدف مطالعه حاضر کپسوله نمودن داروی نیتازوکسانید در نانو ذرات جامد لیپیدی و بررسی اثر آن در مقایسه با شکل آزاد دارو در نوزاد رت بود.
روش کار
داروی نیتازوکسانید به روشhigh pressure homogenization ( HPH) با غلظت2 mg/kg در نانو ذراتsolid lipid nanoparticles (SLN) کپسوله گردید. اواوسیست ها از نمونه های مدفوع اسهالی گوساله های جوان جمع آوری و به روش شناور سازی با محلول ساکارز 55 درصد تخلیص گردید. 72 نوزاد رت ویستار 2 الی3 روزه در 6 گروه دوازده تایی شامل موش های آلوده تحت درمان با داروی آزاد، تحت درمان با نانو داروی کپسوله شده، تحت درمان با حامل کلوئیدی فاقد دارو(SLN)، تحت اثر روغن زیتون، موش های آلوده شده گروه شاهد و موش های سالم فاقد آلودگی تحت اثر بافر فسفات تقسیم گردید. تعداد 105Í5 اواوسیست از راه خوراکی به گروه های نمونه تلقیح شد. در پایان، روده هریک از موش ها هموژنیزه و هموژنیزات پس از صاف کردن با روش فلوتاسیون اواوسیست های موجود در هر نمونه شمارش گردید.
نتایج
درمان با داروی نیتازوکسانید سبب کاهش معنی دار تعداد انگل ها در گروه های تیمار شد که این کاهش در روز ششم بعد از تیمار نسبت به روز سوم بیشتر بود. نانوداروی نیتازوکسانید نسبت به داروی آزاد میزان انگل ها را بیشتر کاهش داده بود. این تفاوت در روز سوم پس از درمان، معنی دار نبود(P= 0.182) اما در روز ششم از نظر آماری معنی دار بود (P< 0.001).
نتیجه نهایی: استفاده از نانو داروی نیتازوکسانید می تواند روش موثرتری از شکل آزاد این دارو برای درمان کریپتوسپوریدیوزیس باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
134 تا 140
لینک کوتاه:
magiran.com/p1556981 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!