بررسی میزان تطابق MTC بدون تزریق با T1 پس از تزریق در تشخیص پلاکهای حاد مولتیپل اسکلروزیس در تصویربرداری تشدید میدان مغناطیسی

چکیده:
مقدمه و هدف
MS یکی از شایعترین اختلالات عصبی ناتوان کننده می باشد. تشخیص پلاک فعال جدید MS در تعیین شروع حمله و بررسی وضعیت کلینیکی و شروع سریعتر درمان و ارزیابی پاسخ به درمان بسیار مهم است و MRI با کنتراست بهترین اندیکاتور در این زمینه است. هدف از این مطالعه بررسی ارزش MTC بدون تزریق در تشخیص پلاکهای فعال MS است.
روش کار
این مطالعه از نوع مقطعی است و بر روی 62 بیمار که دارایMS شناخته شده بودند و علائم بالینی آن ها پیشنهاد دهنده عود بیماریMS بود و توسط نورولوژیست جهت انجامMRI مغز با تزریق جهت تشخیص پلاک های فعال بیماری به بخش رادیولوژی بیمارستان امام رضا ارجاع شدند، انجام شد و پس از کسب رضایت بیماران وارد طرح شدند. داده ها با استفاده از آزمون های آماری و نرم افزار SPSS ویرایش 21 تجزیه و تحلیل گردید.
نتایج
بر اساس سکانس T1 قبل از تزریق 213 پلاک مزمن کشف شد و بر اساس سکانس T1 پس از تزریق، MTC قبل از تزریق و MTC پس از تزریق در کل به ترتیب تعداد 74، 272 و 271 پلاک حادکشف شد. تشخیص پلاک های فعال MS در سکانس های T1 پس از تزریق با MTC قبل و پس از تزریق تفاوت معنادار و تطابق ضعیفی دارند و تشخیص پلاک های فعال MS در سکانس های MTC قبل از تزریق با MTC پس از تزریق تفاوت معناداری ندارند و تطابق قوی معناداری با همدیگر دارند.
نتیجه نهایی: بر اساس نتایج این مطالعه به نظر می رسد هنگامی که هدف از MRI در بیماران MS تشخیص پلاک های فعال MS باشد، ارزش سکانس های MTC قبل و پس از تزریق بیش از سکانس T1 پس از تزریق است، لذا بهره گیری از سکانس MTC
می تواند سودمند باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
97 تا 102
لینک کوتاه:
magiran.com/p1556987 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!