بررسی همبستگی بین استفاده مشکل زا از اینترنت با احساس تنهایی و رضایت از زندگی در بین مراجعه کنندگان به کافی نت های شهر کرمان

چکیده:
زمینه و هدف
در سال های اخیر استفاده از اینترنت در کشور به شدت افزایش یافته است. فن آوری های جدید در کنار تاثیرات مثبتی که بر زندگی بشر دارند می توانند زمینه ساز ایجاد مشکلاتی بخصوص در جنبه های روانشناختی باشند. در این بین نگرانی از اثرات بد این پدیده در حال افزایش است. شناسایی اثرات این مشکلات نیاز به بررسی آنها و تعیین ارتباط بین آنها با سایر متغیرهای روانشناختی دارد. پژوهش حاضر با هدف تعیین همبستگی بین رضایت از زندگی، احساس تنهایی و استفاده مشکل زا از اینترنت انجام گرفت.
مواد و روش ها
در این پژوهش توصیقی-همبستگی 348 نفر از مراجعه کنندگان به کافی نت های شهر کرمان در سال 91 مورد بررسی قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش پرسشنامه رضایت از زندگی (Satisfatction With Life) ابزار احساس تنهایی (UCLA Loneliness) و پرسشنامه استفاده مشکل زا از اینترنت (Problematic Internet Use) بودند. پرسشنامه استفاده مشکل زا از اینترنت پس از ترجمه با روش ترجمه و بازترجمه از طریق روایی محتوی و صوری مورد تایید قرار گرفت. پایایی ابزار با محاسبه آلفای کرونباخ برابر با 80/0 به دست آمد. پایایی ابزارهای احساس تنهایی 83/0 و رضایت از زندگی 67/0 به دست آمد. نتایج پژوهش با استفاده از آزمونی تی مستقل، آنالیز واریانس و همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شدند. داده ها با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس ویرایش 16 تحلیل شدند.
نتایج
بین رضایت از زندگی با استفاده مشکل زا از اینترنت و همچنین احساس تنهایی ارتباط منفی وجود داشت (P<0.05). همچنین بین احساس تنهایی و استفاده مشکل زا از اینترنت ارتباط مثبت وجود داشت (P<0.05). وضعیت تاهل، جنس، استفاده از سرویس های اینترنتی یاهو و فیس بوک و استفاده از اینترنت در منزل بر استفاده مشکل زا از اینترنت تاثیر مثبت داشتند (p<0.05) و سبب زیاد شدن آن می شدند.
نتیجه گیری
ارتباط بین استفاده مشکل زا از اینترنت، احساس تنهایی و رضایت از زندگی در این پژوهش نشان داده شد. برای جلوگیری از ایجاد عوارض استفاده کنترل شده از اینترنت برای افراد توصیه می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
31
لینک کوتاه:
magiran.com/p1558325 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!