مقایسه طرح واره های ناسازگار اولیه و تنظیم شناختی هیجان در بیماران قلبی و افراد عادی

چکیده:
زمینه و هدف
بیماری های قلب و عروق از شایع ترین بیماری ها در ممالک پیشرفته می باشند و در سایر کشورها به سرعت در حال افزایش هستند. از آنجا که بیماری قلبی و عروقی روان تنی محسوب می شوند در بررسی عوامل موثر در پیدایش آن باید به ترکیبی از عوامل زیستی و روانی توجه داشت. هدف پژوهش حاضر مقایسه ی طرح واره های ناسازگار اولیه و تنظیم شناختی هیجان در بیماران قلبی و افراد عادی بود.
روش بررسی
پژوهش حاضر یک مطالعه پس رویدادی می باشد که به روش مقطعی انجام شده است. جامعه ی آماری پژوهش حاضر کلیه ی بیماران قلبی مراجعه کننده به مراکز درمانی شهر ارومیه در سال 1392 بود. از جامعه ی فوق تعداد 96 بیمار دارای تشخیص بیماری قلبی- عروقی به شیوه ی هدفمند انتخاب شدند. گروه افراد عادی (92=N) نیز از همراهان بیماران به صورت در دسترس انتخاب شدند. به منظور آزمون فرضیه پژوهش از روش تحلیل واریانس چند متغیری استفاده شد. در این پژوهش از پرسشنامه ی ویژگی های جمعیت شناختی، نسخه ی کوتاه پرسشنامه طرح واره های ناسازگار یانگ (YSQ-SF) و پرسشنامه ی تنظیم شناختی هیجان (CERQ) استفاده شد.
یافته ها
یافته های پژوهش نشان داد تفاوت دو گروه در طرح واره های حوزه محدودیت های مختل، هشداری معنادار می باشد، همچنین تفاوت دو گروه مبتلا به بیماری قلبی و گروه عادی تنها در دو طرح واره بازداری هیجانی و خویشتن داری/ خود انضباطی ضعیف معنادار بود. بین دو گروه از لحاظ سبک های تنظیم هیجان تفاوت معناداری یافت نشد.
نتیجه گیری
طرح واره های ناسازگار اولیه از عوامل شخصیتی تاثیرگذار در اختلالات قلبی عروقی است و باید به نقش آن ها در این اختلالات توجه کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
130 تا 143
لینک کوتاه:
magiran.com/p1558759 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!