تعیین گروه های فیلوژنتیک و مقاومت آنتی بیوتیکی در ایزوله های اشریشیاکلی اوروپاتوژنیک و کامنسال جدا شده از شهر زنجان

چکیده:
زمینه و هدف
سویه های اشریشیاکلی عامل اصلی عفونت مجاری ادراری (UTI) بوده که به گروه بزرگی از اشریشیاکلی های بیماری زای خارج روده ای تعلق دارند. این باکتری ها به چهار گروه اصلی فیلوژنتیک B2، B1 ،A و D تقسیم می شوند. هدف از مطالعه ی حاضرتعیین گروه های فیلوژنتیک در اشریشیاکلی اوروپاتوژنیک و کامنسال بود و با توجه به افزایش مصرف آنتی بیوتیک ها و افزایش مقاومت دارویی، ارزیابی الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی سویه های اشریشیاکلی و اروپاتوژن جداسازی شده از بیماران مشکوک به عفونت ادراری نیز انجام گرفت.
روش بررسی
در این مطالعه ی مقطعی- توصیفی 137 ایزوله ی اشریشیاکلی اوروپاتوژن از بیماران مشکوک به عفونت ادراری از بیمارستان های زنجان و 50 ایزوله از نمونه های مدفوع بالغین سالم جمع آوری شد. بعد از تایید ایزوله ها با روش های بیوشیمیایی و استخراج DNA کل، PCR توسط پرایمرهای اختصاصی برای گروه بندی فیلوژنتیک انجام گرفت. حساسیت آنتی میکروبی ایزوله های تایید شده اشریشیاکلی اوروپاتوژن (باروش دیسک دیفیوژن)، طبق دستورالعمل CLSIدربرابر با سیزده آنتی بیوتیک انجام گرفت.
یافته ها
براساس نتایج به دست آمده از تست مقاومت آنتی بیوتیکی بیشترین میزان مقاومت به ترتیب مربوط به آمپی سیلین (5/74 درصد) و آزترئونام (1/59 درصد) بود، همچنین کمترین میزان مقاومت دربرابر ایمیپنم (5/1 درصد) و آمیکاسین (9/10 درصد) گزارش شد. ارزیابی PCR گروه های فیلوژنتیک سویه های اشریشیاکلی اوروپاتوژنیک نشان داد که بیشترین میزان فراوانی مربوط به گروه B2 (15/67درصد) سپسD (17/21 درصد) و A (68/11 درصد) بود و گروه فیلوژنتیک B1 در ایزوله های اوروپاتوژنیک مشاهده نشد. در ایزوله های اشریشیاکلی کامنسال فراوانی گروه ها به ترتیب مربوط به D 52 درصد، B2 24 درصد، A 14 درصد و B1 10درصد بود.
نتیجه گیری
نتایج حاصله نشان داد که درصد فراوانی گروه های فیلوژنتیکی B2 و D در ایزوله های اشریشیاکلی اوروپاتوژنیک و کامنسال مورد مطالعه بالا بوده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
107 تا 118
لینک کوتاه:
magiran.com/p1558761 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!