بررسی اثر نانو اکسید آهن بر رشد و نمو شش جنین موش نژاد NMRI در شرایط In Vivo

چکیده:
زمینه و هدف
نانو ذرات اکسید آهن کاربردهای زیادی در پزشکی دارد. نانو مواد ذراتی با ابعاد حدود 100 نانومتر هستند. اگرچه مزایای استفاده ازنانو ذرات اکسیدآهن قابل توجه است، اما شناسایی هرگونه آسیب احتمالی این نانوذرات نیازمند تحقیق بیشتر است. هدف از این مطالعه نیز بررسی اثر سمیت نانوذرات اکسید آهن بر روی ریه ی جنین موش ها می باشد.
روش بررسی
دراین مطالعه ی تجربی، اثرات نانو ذرات اکسیدآهن بر رشد و نمو شش جنین موش در شرایط in vivo مورد بررسی قرارگرفت. در این مطالعه گروه کنترل بدون تزریق، گروه شم با تزریق آب مقطر (حلال نانو اکسید آهن) و گروه های تجربی نانو ذرات اکسیدآهن با قطر
20 نانومتر در دوزهای کم (10و 30و 50 میکروگرم بر کیلوگرم) و دوزهای بالا (10و 20و 30 میلی گرم بر کیلوگرم) به موش باردار در روز 9 بارداری به صورت درون صفاقی تزریق شد و در روز 16 بارداری جنین ها از بدن مادر خارج و شش جنین مورد بررسی قرارگرفت.
یافته ها
نتایج کاهش معنی داری در دوزهای 30 و 50 میلی گرم بر کیلوگرم در طول بدن جنین و در دوزهای 10، 30، 50 میلی گرم بر کیلوگرم در وزن جنین و تعداد برنشیول ابتدایی نشان داد. همچنین افزایش معنی داری در دوزهای 30 و 50 میکروگرم بر کیلوگرم در وزن و طول شش، در 10، 30، 50 میکروگرم بر کیلوگرم و 10 میلی گرم بر کیلوگرم در تعداد آلوئول جوانه و در دوزهای 30 و 50 میلی گرم بر کیلوگرم در تعداد سلول نکروتیک مشاهده شد.
نتیجه گیری
نانوذرات اکسید آهن پتانسیل دوگانه ای دارد. این ماده در دوزهای کم باعث تکوین شش جنین و در دوز بالا باعث نکروزه شدن بافت شش می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
94 تا 106
لینک کوتاه:
magiran.com/p1558762 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!