جداسازی مایکوباکتریوم بویس از مسلولین استان زنجان در سال 1392

چکیده:
زمینه و هدف
بیماری سل، از شایع ترین بیماری های عفونی در جهان است که سازمان جهانی بهداشت، آن را به عنوان یک اورژانس جهانی اعلام کرده است. با وجود شناخت عامل این بیماری و وجود داروهای موثر برای درمان آن، هنوز این بیماری یک معضل جهانی است. هدف از این مطالعه جدا سازی و تعیین هویت سویه های کمپلکس مایکوباکتریوم توبرکلوزیس با روش PCR-RD Typing در مسلولین استان زنجان و شناسایی موارد سل زئونوز می باشد.
روش بررسی
در این مطالعه تعداد 27 نمونه کشت مثبت سال 1392 از مرکز بیماری های ریوی و سل استان زنجان دریافت شد و روی محیط های کشت لوین اشتاین جانسون گلیسیرین دار و پیروات دار مجددا تکثیر گردید. DNA جدایه ها به روش Van Soolingen استخراج و برای تایید جنس مایکوباکتریوم آزمون PCR-16SrRNAو تعلق به گروه کمپلکس مایکوباکتریوم توبرکلوزیس PCR-IS6110 و تعیین گونه توسط PCR- RD Typing (RD1، RD4، RD9، RD12)انجام شد.
یافته ها
از 27 جدایه، تمامی جزء جنس مایکوباکتریوم و متعلق به کمپلکس مایکوباکتریوم توبرکلوزیس بودند که 25 جدایه مایکوباکتریوم توبرکلوزیس و 2 جدایه مایکوباکتریوم بویس بودند.
نتیجه گیری
نتیجه ی به دست آمده از این مطالعه نشان می دهد که گونه های مایکوباکتریوم بویس در مسلولین استان زنجان وجود دارد و دلیلی بر زئونوز بودن بیماری سل و انتقال آن از حیوان به انسان می باشد و این زنگ خطری برای گسترش سویه های حیوانی در جامعه می باشد. برای همین در مواقع کار بر روی نمونه های انسانی مشکوک به سل، باید مسئله ی جداسازی سویه های زئونوز قابل انتقال از حیوان به انسان را مد نظر قرار داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
71 تا 83
لینک کوتاه:
magiran.com/p1558764 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!