بررسی نتایج بالینی جراحی فلپ و گرافت در درمان هیپراکستانسیون مفاصل متاتارسوفالانژیال به دنبال کنتراکچرهای اسکار سوختگی

چکیده:
زمینه و هدف
سوختگی یک عامل مهم موربیدیتی در کشورهای در حال توسعه می باشد که بیشتر در انگشتان پا و پشت پا ناشی از مایعات داغ و افتادن در تنورهای سنتی بوده و در شمال غرب ایران شایع تر است. کودکان در معرض خطر بیشتر سوختگی و نوع درجه بالاتر هستند. لذا کنتراکچر و دفورمیتی در آنها شدیدتر است. از طرفی درمان با برداشتن اسکار مزمن و گرفت پوستی با عود زیاد کنتراکچر (تقریبا 41 درصد) و عدم بهبودی دفورمیتی همراه است، لذا در این مطالعه روش جدید فلاپ و گرافت بعنوان یک روش جدید ترمیم پوستی مورد بررسی قرار گرفت.
روش بررسی
در درمان 17 بیمار سوختگی پا، فلاپ Z پلاستی انجام شد و به دلیل کمبود بافت، از گرفت پوستی split-thickness نوع ضخیم استفاده شد، که ضمن آزادسازی کپسول مفصلی انگشتان برای پیشگیری از عود، پین گذاری شد و با ویزیت منظم تا حدود شش ماه پیگیری شدند.
یافته ها
در این پژوهش تعداد 17 بیمار (12 زن و 5 مرد) با میانگین سنی 76/13 سال و متوسط زمان سوختگی 10 سال که دفورمیتی و مشکل پوشیدن کفش داشتند تحت این عمل قرار گرفتند. در هفته ی اول تا سوم بعد عمل، چهار مورد (5/23 درصد) دچار ایسکمی خفیف نوک فلاپ شدند که با درمان طبی بهبود یافتند. ضمن اصلاح دفورمیتی و بهبود حرکت مفصلی در هیچ بیماری عودی گزارش نشد، و 7/11 درصد رضایت متوسط و 3/88 درصد از نتیجه ی عمل رضایت خوب داشتند که با پیگیری 6 ماهه، نتایج نهایی در کل رضایت بخش بود.
نتیجه گیری
با توجه به اینکه در کنتراکچر شدید ناشی از سوختگی سطح پشتی پا و انگشتان، کمبود بافت وجود دارد، انجام z پلاستی همراه با گرافت پوستی، آزادسازی کپسول مفصل و پین گذاری طولانی مدت، مانع عود کنتراکچر می شود و شانس نکروز فلاپ را هم از بین می برد.
زبان:
فارسی
صفحات:
28 تا 38
لینک کوتاه:
magiran.com/p1558768 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!