پتانسیل یابی منابع آب زیر زمینی با تلفیق سنجش از دور و GIS به روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) در تاقدیس کمستان استان خوزستان

چکیده:
ترکیب سنجش از دور (RS) و سیستم اطلاعات مکانی (GIS) از ابزارهای مفید و دقیق در زمینه تحقیقات آب های زیرزمینی می باشد.. از اینرو با استفاده از تلفیق RS وGIS می توان منابع آب زیرزمینی را پتانسیل یابی، ارزیابی و مدیریت کرد. در پتانسیل یابی منابع آب زیرزمینی در محدوده تاقدیس کمستان از لایه های موثر نظیر زمین شناسی، ژئومورفولوژی، شکستگی ها، خاک شناسی، پوشش زمین، شیب و بارش استفاده شده است. این لایه ها از تصاویر سنجنده ETM+ ماهواره LANDSAT ، نقشه های توپوگرافی، زمین شناسی و گزارشات هواشناسی مربوط به منطقه مورد مطالعه استخراج گردید. وزن دهی به لایه های اطلاعاتی با استفاده از نظرات کارشناسی انجام گرفت و سپس با استفاده از روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) وزن بین لایه ای نیز اعمال شد و پتانسیل آب زیرزمینی نواحی مختلف تعیین گردید. در نهایت برای صحت سنجی نتایج بدست آمده نقشه پتانسیل آب زیرزمینی بدست آمده با نقشه موقعیت و دبی چشمه های منطقه مقایسه گردید. نتایج نشان می دهد که: 1) این روش از دقت نسبتا بالایی برخوردار است، 2) حدود 50% این منطقه دارای پتانسیل خیلی خوب و خوب برای استخراج آب زیرزمینی می باشد و 3) می توان از این روش با دقت بالایی برای پتانسیل یابی نواحی مختلف و نیز تحقیقات مشابه استفاده کرد که می تواند تاثیر مثبتی بر کاهش مدت زمان و هزینه انجام پروژه ها داشته باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
11 تا 20
لینک کوتاه:
magiran.com/p1558866 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!