بررسی رابطه بین نگرش دینی، سبک های مقابله ای و شادکامی در دختران و پسران دبیرستانی اصفهان در سال تحصیلی 82-81

چکیده:
هدف از این پژوهش، بررسی میزان تاثیرآموزش ابراز وجود بر رفتار خود ابرازی دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان نایین ونیز مقایسه میزان تاثیر این آموزش بود. ازاهداف دیگر پژوهش، بررسی رابطه ابرازوجود با عملکرد تحصیلی و وضعیت اقتصادی این دانش آموزان است. شیوه نمونه گیری به صورت خوشه ایتصادفی انجام گرفت. بدین منظور40 نفر از دانش آموزان دختر و پسر (20 دختر و 20 پسر) در سال تحصیلی 811380 که در پرسشنامه خود ابرازی پایین ترین نمره را به دست آورده بودند، به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و دو گروه گواه قرار گرفتند.آموزش ابراز وجود بر روی گروه های آزمایش به اجرا درآمد و گروه های گواه این آموزشها را دریافت نکردند. طول مدت آموزش سه هفته و به طورمتوالی بود. پرسشنامه ابراز وجود، قبل از آموزش به عنوان پیش آزمون و پس از آموزش به عنوان پس آزمون بر روی گروه های گواه و آزمایش اجرا گردید.سؤالات پرسشنامه قبل از اجرا تحلیل شد و ضریب آلفای کرونباخ آزمون برابر با 0/7 محاسبه گردید.
نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش ابراز وجود در گروه آزمایش به طور معنی داری رفتار خود ابرازی را نسبت به گروه گواه افزایش داد (p=0)، همچنین، تفاوت بین میانگین نمرات ابراز وجود در پسران ودختران معنی دار بود (p=0/04)، و میانگین نمرات ابراز وجود دردانش آموزان پسر بیش از دانش آموزان دختر به دست آمد.
نتایج تحقیق همچنین نشان داد که بین نمرات ابراز وجود و عملکردتحصیلی رابطه وجود دارد (P=0/02)، ولی این رابطه برای وضعیت اقتصادی، تحصیلات مادر و پدر، تعداد اعضای خانواده، سن و پایه دانش آموز معنی دار نبود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
29
لینک کوتاه:
magiran.com/p155984 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!