مقایسه بار آلودگی میکروبی آب های بطری شده در بسته های کوچک و بزرگ شهر گرگان در سال 94-1393

چکیده:
زمینه و هدف
نگرانی های عمومی در خصوص کیفیت میکروبی آب شبکه توزیع شهری باعث شده است تا مصرف آب های بطری شده در کشور ما افزایش یابد. در ایران آب های بطری شده در دو نوع بسته بندی کوچک (0/5 لیتر) و بزرگ (1/5 لیتر) تولید می شوند که بار میکروبی آن می تواند تا قبل از مصرف و در طی زمان افزایش پیدا کند. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان آلودگی باکتریایی در آب های بطری شده و مقایسه میزان آلودگی در دو نوع بسته بندی کوچک و بزرگ انجام شد.
روش کار
در این مطالعه توصیفی - تحلیلی تعداد 400 نمونه آب بطری شده شامل 185 بطری کوچک و 215 بطری بزرگ مربوط به 10 برند پرفروش از فروشگاه های مواد غذایی شهر گرگان در طی خرداد ماه 1393 تا اردیبهشت 1394 برداشت و مورد بررسی قرار گرفت. بار میکروبی نمونه ها از طریق شمارش باکتری های هتروتروف در محیط R2A و به روش کشت سطحی انجام شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماریSPSS (نسخه 23) و آزمون های T تک متغیره و آزمون Chi-square در ضریب معنی داردی کمتر از 0/05 انجام شد.
یافته ها
میانگین تعداد باکتری های هتروتروف در آب های بطری شده کوچک و بزرگ به ترتیب 8557 و 11188 کلنی در هر میلی لیتر نمونه بود که بسیار بیشتر از استاندارد میکروبی (500 کلنی در هر میلی لیتر) آب آشامیدنی بود. همچنین در 85 درصد نمونه ها تعداد باکتری های هتروتروف بیشتر از 500 کلنی در هر میلی لیتر نمونه بود که سهم بطری های کوچک و بزرگ به ترتیب 40/8 و 44/2 درصد بود. آنالیز آماری نشان داد که حجم آب بطری ها تاثیر معنی داری بر تعداد باکتری ها ندارد.
نتیجه گیری
آب های بطری شده کوچک و بزرگ از نظر شمارش باکتری های هتروتروف دارای آلودگی میکروبی می باشند لذا مصرف آن برای آشامیدن می تواند برای سلامت عمومی جامعه به خصوص افراد با سطح ایمنی پایین خطرآفرین باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
81 تا 89
لینک کوتاه:
magiran.com/p1560517 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!