بررسی ارتباط بین مشخصه های فیزیکو شمیایی و آلودگی میکربی در آب جکوزی واستخرهای شنا در استان گلستان

چکیده:
زمینه و هدف
استخرهای شنا و جکوزی ها از جمله مراکز ورزشی و تفریحی هستند که افراد زیادی در سنین و قشرهای گوناگون از آن استفاده می کنند.با توجه به اهمیت حفظ بهداشت و سلامتی شناگران، مطالعه حاضر با هدف بررسی ارتباط بین مشخصه های فیزیکوشیمیایی و آلودگی میکروبی در آب جکوزی واستخرهای شنا در استان گلستان انجام شد.
روش کار
در این مطالعه مقطعی با رویکرد توصیفی - تحلیلی، جامعه مورد مطالعه شامل 8استخر فعال سرپوشیده دارای جکوزی در سطح استان گلستان بود. بررسی پارامترهای میکروبی(کلکلیفرم،اشرشیاکلی،استرپتوکوک مدفوعی و سودوموناس) و فیزیکوشیمیایی(دما،pH، کدورت، کلر باقی مانده آزاد)بر اساس استاندارد متد انجام شد. تجزیه و تحلیل داده هابا استفاده از نرم افزار آماریSPSS(نسخه 18) و آزمون های کروسکال والیس، ضریب همبستگی اسپیرمن و شاخهای مرکزی انجام شد.
یافته ها
با توجه به نتایج مطالعه، دراستخرهای شنا بین کدورت و سودوموناس همبستگی مثبت و معنی داری وجود داشت( p=0/017)،اما بین کدورت و سایر میکروارگانیسم ها ارتباطی مشاهده نشد(P<0/05).در جکوزی ها بین کل کلیفرم ها(0/002=p) و استرپتوکوک های مدفوعی(0/035=p) همبستگی مثبت و معنی داری مشاهده شد.بین میزان کلر آزاد باقی مانده و ارگانیسم های شاخص دراستخرها وجکوزی هاارتباط عکس وجود داشت؛ به طوریکه هرچه میزان کل باقی مانده بیشتر بود، تعداد این میکروارگانیسم ها کمتر بود.
نتیجه گیری
پراکندگی زیادی در آلودگی میکروبیاستخرها و جکوزی ها و همچنین متغیرهای فیزیکوشیمیایی وجود دارد. به عبارت دیگراستخرها و جکوزی ها در برخی روزها بسیار تمیز و در برخی روزها دارای آلودگی بسیار زیاد از نظر وجود این میکروارگانیسم ها، کدورت و میزان کلر باقی مانده هستند؛که این نشان دهنده عدم راهبری مناسباستخرها و جکوزی ها به تناسب تعداد شناگران و میزان گندزدایی می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
71 تا 80
لینک کوتاه:
magiran.com/p1560518 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!