اثربخشی بازی های کنترل خشم بر علایم رفتاری و خشم کودکان بیش فعال/ نقص توجه

چکیده:
مقدمه
اختلال بیش فعالی/ نقص توجه، شایع ترین اختلال عصبی- رفتاری دوران کودکی است که در سنین قبل از 7 سالگی تشخیص داده می شود و از آن جایی که خشم، بخشی از زندگی افراد است و باید به کودکان آموخت که چگونه با خشم خود کنار بیایند، این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی بازی های کنترل خشم بر علایم رفتاری و خشم کودکان بیش فعال/ نقص توجه اجرا گردید.
روش ها
مطالعه ی حاضر از نوع مورد-شاهدی و نیمه تجربی بود که به صورت پیش آزمون- پس آزمون انجام شد. جامعه ی آماری شامل 40 نفر دانش آموز 13-7 ساله ی بیش فعال/ نقص توجه مراجعه کننده به کلینیک روان پزشکی کودک و نوجوان شهر اصفهان ساکن نجف آباد بود که به صورت در دسترس انتخاب شدند و بعد از تایید تشخیص توسط فوق تخصص روان پزشکی کودک و نوجوان به طور تصادفی در دو گروه مورد و شاهد قرار گرفتند. روش مداخله، شامل مجموعه بازی های کنترل خشم بود. ابزار پژوهش، شامل مجموعه ی پرسش نامه ی خشم در کودکان و پرسش نامه های توانایی ها و مشکلات والد و معلم بود. داده ها با استفاده از روش تحلیل آماری ANCOVA و نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
بین آزمودنی ها در گروه های مورد و شاهد از لحاظ نمره ی خشم، تفاوت معنی داری وجود داشت (001/0 = P و 990/6 = F). میزان تاثیر یا تفاوت برابر با 159/0 بود. همچنین، بین آزمودنی ها در گروه مورد و شاهد از لحاظ نمرات هیجانی، مشکلات رفتاری، بیش فعالی، مشکل با همتایان و مشکلات اجتماعی بر اساس نظر والدین یا معلمین تفاوت معنی داری وجود داشت.
نتیجه گیری
بازی های کنترل خشم، بر خشم و علایم رفتاری، هیجانی و ارتباطی کودکان بیش فعال/ نقص توجه اثر داشت. استفاده از این بازی ها، به دلیل سهولت استفاده ی کودکان و هزینه ی پایین، به عنوان روش های کمکی نوین توصیه می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
461 تا 469
لینک کوتاه:
magiran.com/p1560840 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!