تاثیر برنامه آموزش مراقبت از کمر بر کاهش درد بیماران گرفتار به کمردرد مراجعه کننده به فیزیوتراپی مرکزی شهرستان املش

چکیده:
مقدمه و اهداف
این پژوهش در پی بررسی تاثیر آموزش مراقبت از کمر بر کاهش کمردرد بیماران است. فرضیه اصلی عبارت است از: برنامه آموزش مراقبت از کمر بر کاهش کمردرد بیماران تاثیر دارد. فرضیه های ویژه عبارت است از: 1) بین تاثیر برنامه آموزش مراقبت از کمر در افراد چاق و لاغر تفاوت وجود دارد. 2)بین تاثیر برنامه آموزش مراقبت از کمر در افراد با تحصیلات گوناگون تفاوت وجود دارد.
مواد و روش ها
روش تحقیق شبه آزمایشی بوده است. جامعه آماری تعداد 36 نفر از بیماران گرفتار به کمردرد مراجعه کننده به فیزیوتراپی مرکزی املش بودند که در اردیبهشت تا تیر ماه 1393 به این مرکز مراجعه نموده بودند. حجم نمونه 20 نفر بوده، که به روش در دسترس با شرایط ویژه به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده ، پرسشنامه محقق ساخته بوده که روایی آن مورد تایید قرار گرفت و پایایی آن توسط آلفای کرونباخ 94 صدم محاسبه گردید. از روش های آمار توصیفی و در بخش آمار استنباطی از تحلیل کوواریانس(آنکوا) استفاده گردید.
یافته ها
نتایج برگرفته از این پژوهش نشان داد، برنامه آموزش مراقبت از کمر بر کاهش درد بیماران تاثیر دارد. بین تاثیر برنامه آموزش مراقبت از کمر در افراد چاق و لاغر تفاوت معنا دار مشاهده نشد. بین تاثیر برنامه آموزش مراقبت از کمر بین افراد با تحصیلات گوناگون نیز، تفاوتی مشاهده نگردید.
نتیجه گیری
آموزش نحوه ی مراقبت از کمر بر کاهش کمردرد بیماران تاثیر مثبت دارد. در پژوهش انجام شده تفاوتی در آموزش مراقبت از کمر در افراد چاق و لاغر یافت نشد، اما از آنجا که شیوع کمردرد در افراد دارای اضافه وزن بیشتر می باشد پیشنهاد می شود آموزش برای رسیدن به وزن متعادل و حفظ آن در آموزش ها مد نظر قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
69 تا 75
لینک کوتاه:
magiran.com/p1562644 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!