ارزیابی نقادانه چکیده مقالات کنگره های پرستاری و مامایی ایران طی سال های 93-1389

چکیده:
زمینه و هدف
یکی از راه های مهم ارتقاء علمی کنگره ها، ارزیابی چکیده مقالات و اخذ بازخورد از آن هاست. تحقیق حاضر قصد دارد چکیده مقالات کنگره های پرستاری و مامایی برگزار شده طی سال های 93-1389را از زوایای مختلف مورد ارزیابی قرار دهد.
روش ها
در این مطالعه توصیفی- مقطعی، چکیده مقالات ارائه شده در کنگره های پرستاری- مامایی طی سال های 93-1389 با استفاده از ابزار استاندارد ارزیابی ساختاری چکیده مقالات برای مطالعات کارآزمایی بالینی، موردی و مروری و همچنین چک لیست مقیاس خوانی انطباق چکیده مقالات با محورهای اعلام شده برای هر کنگره بررسی شد.
نتایج
از مجموع 812 چکیده مقاله ورودی به مطالعه، 87 درصد کارآزمایی بالینی و مابقی موردی و مروری بودند. 98 درصد از چکیده مقالات کنگره های دو سال اخیر با دستورالعمل های تعیین شده مطابقت داشتند. در 79 درصد از چکیده مقالات مطالعات موردی، عدم اشاره به زمان مطالعه و در 82 درصد کارآزمایی های بالینی، عدم اشاره به تعداد نمونه های از دست رفته دیده شد. پیشنهادات و محدودیت های مطالعه در 98 درصد کل چکیده مقالات قید نشده بود.
نتیجه گیری
گرچه ساختار چکیده مقالات کنگره های پرستاری و مامایی در سال های اخیر به ساختار استاندارد نزدیک شده است، اما همچنان اشکالات زیادی در زمینه نگارش علمی چکیده ها وجود دارد و این نیازمند توجه بیشتر مسئولین کنگره های پرستاری- مامایی به ساختار استاندارد و بین المللی نگارش چکیده مقالات علمی است.
زبان:
فارسی
صفحات:
16 تا 22
لینک کوتاه:
magiran.com/p1563637 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!