بررسی الگوی مصرف و هزینه خدمات بستری سالمندان تحت پوشش سازمان بیمه سلامت ایران

چکیده:
مقدمه
سیاست گذاران سلامت با چالش های جدیدی از قبیل افزایش جمعیت سالمند روبه رو هستند. این مطالعه با هدف بررسی الگوی مصرف و هزینه خدمات بستری سالمندان تحت پوشش سازمان بیمه سلامت ایران در بیمارستان های آموزشی شهر سنندج انجام شد.
روش بررسی
در این مطالعه توصیفی- تحلیلی که به روش مقطعی انجام شد، نمونه برابر با جامعه آماری و شامل 5753 سالمند تحت پوشش بیمه سلامت ایران بود که از خدمات بستری سه بیمارستان آموزشی شهر سنندج در سال 1392 استفاده کرده بودند. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های تحلیلی مجذور کای و تی تست انجام شد.
یافته ها
تعداد دفعات مراجعه سالمندان به بیمارستان های مورد مطالعه، 6703 مورد بود. میانگین بار بستری هر بیمار در مردان برابر با 1/04 بار و در زنان برابر با 1/36 بار بود. 28/7 درصد از کل هزینه بیماران بستری مربوط به سالمندان بود. به غیر از هزینه خدمات توانبخشی، هزینه سایر خدمات بستری، تفاوت آماری معنادار بین دو گروه سالمندان و غیر سالمندان داشت. بین سن سالمندان و مدت زمان بستری رابطه معنی دار آماری وجود داشت.بین سن سالمندان و هزینه بستری رابطه آماری دیده نشد. تفاوت میانگین هزینه هر مراجعه بستری در مردان و زنان سالمند از نظر آماری معنادار نبود.
بحث و نتیجه گیری
هزینه خدمات بستری در بیماران سالمند در مقایسه با غیر سالمند بالاتر بود، لذا اهمیت توجه سیاست گذاران سلامت به برنامه ریزی جهت پاسخگویی به هزینه های خدمات سلامت سالمندان دیده می شود و در این زمینه توجه به شواهد در حوزه اقتصاد سالمندی از جمله الگوی مصرف و هزینه خدمات ضروری است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
15
لینک کوتاه:
magiran.com/p1566897 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!