میزان آگاهی و اقدامات مراقبتی جراحان پس از فرو رفتن سوزن در حین جراحی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
فرو رفتن سوزن یا جسم تیز در پوست که در طی اقدامات تشخیصی یا درمانی اتفاق می افتد که به آن Needle - Stick Injury (N.S) گفته می شود. این اتفاق در حین اعمال جراحی برای جراحان به دفعات رخ می دهد، ولی در اغلب موارد به عنوان حادثه کم اهمیت تلقی شده و علیرغم وجود پروتکل های کامل در مورد نحوه اقدامات بعد از تماس، متاسفانه پیگیری مناسبی نمی شود. هدف از این مطالعه بررسی این موضوع بود که جراحان پس از ابتلا به این حادثه چه واکنشی داشته و تا چه میزان از اقدامات پیشگیری و درمان های پس از ابتلا حادثه فرو رفتن سوزن اطلاع داشته و به آن عمل می کنند.
مواد و روش ها
این یک مطالعه توصیفی – مقطعی (Cross – Sectional) است و در سال 1393 در 5 بیمارستان آموزشی درمانی تهران انجام شده است. جامعه مورد مطالعه به صورت سرشماری شامل جراحان شاغلی بود که بطور قطع و یقین مورد حادثه فرو رفتن سوزن خونی قرار گرفته بودند. کلیه افراد با رضایت شخصی وارد مطالعه شده و به سوالات شفاهی پاسخ داده و پرسشنامه مخصوص را پر نمودند. برای ثبت داده ها و محاسبه میانگین ها انحراف معیار از نرم افزار 22 SPSS استفاده شده است. در بررسی متغیرهای از آزمون های آماری خاصی استفاده نشد.
یافته ها
تعداد 318 نفر جراح، (66/55%) 177 نفر مرد و (34/44%) 141 نفر زن در مطالعه همکاری نمودند. میانگین سنی 95/8 ± 76/47 سال و سابقه جراحی03/7 ± 35/11 سال بود. تعداد 291 نفر (59/91%) واکسیناسیون کامل علیه هپاتیت B داشتند، سطح پوشش واکسیناسیون هپاتیت B در جراحان مرد 09/92% و در جراحان زن 78/90% بود. دفعات فرو رفتن سوزن در بین گروه مورد مطالعه حداقل 4 بار گزارش شد. پس از حادثه فرو رفتن سوزن تنها 92 نفر (9/28%) از جراحان بر اساس پروتکل استاندارد اقدام نموده بودند. 57 نفر (9/17%) به حادثه هیچ توجهی نداشته و بقیه جراحان هم پیگیری و اقدامات ناقص انجام دادند.
نتیجه گیری
بیشتر جراحان مورد مطالعه حادثه فرو رفتن سوزن را یک اتفاق غیر مهم قلمداد کرده و اغلب در برخورد با آن پروتکل های بهداشتی موجود را رعایت نکرده و در مواجهه با بیماران آلوده از اصول مراقبتی درباره پیشگیری اطلاع کافی ندارند. بنظر می رسد که این موضوع به دلیل فقدان اطلاعات کافی در این زمینه بوده و نیاز به اجرای برنامه های بازآموزی برای این گروه احساس می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
31
لینک کوتاه:
magiran.com/p1567123 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!