بررسی کارایی ایمینواکتادین تریس (WP 40%) در کنترل بیماری سفیدک پودری خیار، Golovinomyces cichoracearum (DC.) V.P. Heluta

نویسنده:
پیام:
چکیده:
اثر قارچ کش ایمینواکتادین تریس (بلکیوت® WP 40%) در کنترل بیماری سفیدک پودری خیار با عامل Golovinomyces cichoracearum طی سال های 91-1390 در شرایط مزرعه در کرج بررسی شد. آزمایش با شش تیمار و چهار تکرار شامل بلکیوت به میزان 5/0، 75/0 و یک کیلوگرم در هکتار به عنوان قارچ کش هدف و قارچ کش های کاراتان (دینوکاپ® EC 35%) به میزان دو لیتر و سولفور (تیوویت®WG 80%) به میزان سه کیلوگرم در هکتار به عنوان قارچ کش های مرجع و شاهد بدون سم پاشی، در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی اجرا شد. برای هر کرت آزمایشی ده سطح فرضی به طور تصادفی انتخاب و شماره گذاری شد. سم پاشی کرت های آزمایشی با مشاهده اولین علائم بیماری آغاز و تا رسیدن شاهد به حداکثر آلودگی ممکن (100-75 درصد در الگوی هورسفال و بارات)، با فاصله 5، 7، 10 و 14 روز ادامه یافت. در ارزیابی اثر تیمارها در پیش گیری از بیماری سفیدک پودری، شاخص شدت بیماری (DSI) هرکدام از سطوح فرضی قبل از هر سم پاشی بر اساس درصد پوشش بیماری (FPP) تعیین و در یکی از گروه های تعریف شده 7-1 بر اساس الگوی اصلاح شده هورسفال و بارات قرار گرفت. مساحت زیر منحنی پیشرفت بیماری و اثربخشی تیمارها محاسبه شد. تجزیه واریانس داده ها در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با استفاده از نرم افزار SAS نشان داد اختلاف معنی داری بین تیمارها در سطح 1درصد وجود دارد. مقایسه میانگین ها در آزمون چند دامنه ای دانکن نشان داد که تیمارهای بلکیوت 75/0 و یک کیلوگرم در هکتار بیشترین تاثیر را در کنترل بیماری داشته و بیماری را به ترتیب به میزان 91/87 و 23/88 درصد نسبت به شاهد بدون استفاده از قارچ کش کاهش دادند.
زبان:
فارسی
صفحات:
50 تا 61
لینک کوتاه:
magiran.com/p1567549 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!