عوامل موثر بر عدم گزارش سرقت توسط مردم به مراکز انتظامی در شهر تهران (از دیدگاه کارکنان ناجا و مردم)

چکیده:
مقدمه
این پژوهش با هدف شناسایی عوامل موثر بر عدم گزارش سرقت توسط مردم به مراکز انتظامی در شهر تهران (از دیدگاه کارکنان ناجا و مردم ) انجام شده است.
روش
روش پژوهش اسنادی، پیمایشی و نمونه تعداد 694 نفر از شهروندان شهر تهران و 200 نفر از کارکنان فرماندهی انتظامی تهران بزرگ میباشد. پرسشنامه مورد استفاده محقق ساخته بوده و داده های بهدست آمده با روش آمار توصیفی و روش استنباطی (آزمون فریدمن و ضریب همبستگی ) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
یافته ها
نتایج بهدست آمده نشان میدهد (9/57 درصد ) از پاسخ دهندگان مورد سرقت واقع نشدهاند. از دیدگاه شهروندان، ناامیدی به دلیل عدم امکان کشف با میانگین (48/3 درصد) در صدر مهمترین عوامل عدم گزارش سرقتها قرار دارد و تاخیر در اطلاع از سرقت و گذشت زمان با میانگین (24/ 2 درصد) کم اهمیتترین عامل بوده است. از دیدگاه کارکنان، احساس ناامیدی به دلیل ضعف قانون برای مبارزه با سارقان با میانگین( 48/3 درصد ) مهمترین عامل و پیگیری شخصی برای کشف اموال بدون اطلاع پلیس یا مصالحه با سارق با میانگین (16/2) کمترین عامل عدم گزارش بوده است. نتایج دیگر پژوهش نشان می دهد متغیرهای جمعیت شناختی، سن، جنسیت، وضعیت تاهل، تحصیلات و شغل ارتباط معنی داری با عدم گزارش سرقت نداشتهاند. وسابقه قبلی مال باخته در مراجعه به مراکز انتظامی نیز ارتباط معنی داری با عدم گزارش سرقت نداشته است. اما بین نوع سرقت صورت گرفته با عدم گزارش آن ارتباط معنی داری بهدست آمده است. و به ترتیب بیشترین گزارش سرقت مربوط به سرقت خودرو با)13/95 درصد) و کمترین گزارش سرقت مربوط به جیببری با )67/41 درصد( بوده است .
بحث و نتیجه گیری
نتایج پژوهش نشان میدهد متغیرهای جمعیتشناختی تاثیری معنیدار در عدم گزارش سرقتها ندارند و علل عدم گزارش سرقتها را باید در عوامل دیگری خارج از فرد جستجو کرد. عواملی که بیشتر مرتبط با دستگاه های ذیربط هستند. همچنین نوع سرقتها نیز تاثیر مهمی در گزارش یا عدم گزارش سرقت دارند. به نظر میرسد هر چقدر ارزش مادی اموال به سرقت رفته بالاتر و احتمال کشف آن بیشتر باشد مردم انگیزه و تمایل بیشتری برای گزارش پیدا میکنند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
141
لینک کوتاه:
magiran.com/p1567734 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!