بررسی اثرات حشره کش های لوفنورون و پیریدالیل روی مراحل مختلف زیستی بالتوری سبز (Chrysoperla carnea Steph.) در شرایط آزمایشگاهی

پیام:
چکیده:
در این مطالعه اثرات کشندگی حشره کش های لوفنورون (مچ® EC 5%) و پیریدالیل (سومی پلو® EC 50%) روی مراحل زیستی بالتوری سبز شامل تخم، لارو سن اول و سوم و شفیره در آزمایشگاه بررسی شدند. تیمار لاروها با روش زیست سنجی تماس با باقی مانده در ظروف پتری شیشه ای و تیمار تخم و شفیره به روش غوطه ورسازی در محلول سمی انجام گرفت. مرگ و میر مرحله لاروی بعد از 72 ساعت، مرحله تخم پس از طی دوره جنینی (4 روز) و شفیرگی بعد از 7 روز ثبت شد. آزمایش-ها در دمای 1 ± 26 درجه سانتی گراد، رطوبت نسبی 5 ±60 درصد و دوره نوری 16 ساعت روشنایی و 8 ساعت تاریکی انجام شد. نتایج به دست آمده نشان داد که هر دو حشره کش تا غلظت 5000 پی پی ام تاثیری روی تخم نداشتند. همچنین تاثیر حشره کش ها روی شفیره با همین غلظت تنها سبب مرگ و میر 66/16 و 33/8 درصدی به ترتیب توسط لوفنورون و پیریدالیل گردید که با شاهد اختلاف معنی داری نداشت. لوفنورون سبب مرگ و میر قابل توجه ای در لاروهای سن اول بعد از 72 ساعت شد و مقدار LC50 به دست آمده برای این حشره کش ai/l mg 102/23 بود، این حشره کش تاثیر کمی روی لاروهای سن سوم داشت. مشاهدات نشان داد که پیریدالیل روی لارو سن اول و سوم اثر کشندگی ندارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
30 تا 40
لینک کوتاه:
magiran.com/p1568051 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!