طراحی حفاظ با پایه ی پلیمری عاری از سرب با قابلیت حفاظت پرتویی بالا برای فوتون های ایکس در محدوده ی رادیولوژی تشخیصی با استفاده از شبیه سازی Monte carlo کد MCNP5

چکیده:
مقدمه
حفاظ های مورد استفاده در رادیولوژی تشخیصی، بر پایه ی سرب می باشند. از آن جایی که سرب یک فلز سمی است، پس باید حفاظی ساخته شود که عاری از سرب باشد و همچنین، بتواند پرسنل رادیولوژی تشخیصی و بیماران را از پرتوهای یونیزان غیر ضروری محافظت کند.
روش ها
ابتدا لبه ی جذب K فلزات مختلف که در محدوده ی طیف انرژی رادیولوژی تشخیصی می باشند، بررسی شد و با توجه به اثر هم پوشانی انرژی لبه ها، ترکیب مختلفی از فلزات به عنوان ورودی شبیه ساز Monte carlo، کد MCNP5 در نظر گرفته شد. اطلاعات به دست آمده از شبیه ساز Monte carlo، مشخص می کند که چه فلزاتی با چه ترکیب و درصدی می توانند بیشترین تاثیر را بر کاهش عبور پرتوهای ایکس از حفاظ داشته باشند.
یافته ها
استفاده از ترکیب 20 درصد وزنی قلع، 15 درصد وزنی تنگستن و 45 درصد وزنی بیسموت با پایه ی 20 درصد وزنی پلیمر گزینه ی خوبی در محدوده ی رادیولوژی تشخیصی بود که در مقایسه با حفاظ سربی، چگالی کمتری داشت و به خوبی انرژی پرتوهای ایکس را کاهش می داد.
نتیجه گیری
با استفاده از اثر هم پوشانی لبه ی جذب فلزات مختلف، می توان یک حفاظ عاری از سرب ساخت که شدت پرتوهای ایکس در محدوده ی رادیولوژی تشخیصی را بهتر از سرب کاهش دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
637 تا 641
لینک کوتاه:
magiran.com/p1570213 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!